Alle nyinnkjøp skal heretter være i svart slår Jonny Sperrevik fast.

Maskinen er omlakkert hos Motorsalg, neste bestilte maskin blir lakkert fra fabrikk.

Inbyttemaskinen er fem år gammel og er åpenbart pent holdt.

Svart MAN med svart maskintralle gjør seg, snart kan det stå svarte maskiner på tralla også. © Sperrevik Anleggservice

Roger Lykkje og Birte Askvik klare for innsats. © Sperrevik Anleggservice

En ny Kato 8230LC, lakkert i blank svart er ikke hverdagskost. På bom, stikke og loddet var logoen kommet på plass. Sperrevik Anleggservice gjør seg i svart var konklusjonen fra de fremmøtte.

Snart mer

Jonny Sperrevik går frem og tar Per Magne Knarvik i hånda, overrekkelsen er offisiell. Per Magne er distriktssjef hos Motorsalg, med ansvar for Bergen og Haugesund. De to kjenner hverandre fra før og Per har til og med jobbet for Jonny i sine yngre dager.

- Skikkelig service setter jeg pris på, men jeg frykter begrepet er i ferd med å bli et fremmedord hos mange, sier Jonny.

Maskinparken består av fem gravere fra 2,8 til 23 tonn. Det er to Hyundai, en Kato, en Terex og en Airman-minigraver. Transporten sørges for av to lastebiler, en Moxy-dumper, to pickuper og fem varebiler. Siden de også har hatt 15 kaiprosjekter de siste årene, har de også to båter.

Sperrevik har gått over til Citroen Berlingo, en bil de er godt fornøyde med. Alle nyinnkjøp av biler og maskiner har et kjennetegn fra nå av.

- Fra nå av skal alle maskiner og biler som blir kjøpt inn være svarte med logoen vår på, forklarer Jonny.

Godt marked

For 35 år siden startet Jonny Sperrevik opp med en Schaeff-graver og friskt pågangsmot.

I dag driver han et enkeltmannsforetaket Sperrevik Anleggservice på idyllsike Lysekloster i Os. De er nå åtte ansatte og mellom to til fire innleide personer.

De tar på seg oppdrag innen boring, sprengning, graving, betong og kaiprosjekter.

- Markedet i Bergens-distriktet er veldig bra og det er godt med aktivitet her, forklarer Jonny Sperrevik.

Den harde vinteren

Årene 2009 og 2010 kom med noen harde vintere og for første gang måtte de permittere folk. Som mange andre i bransjen kvier de seg for å gjøre dette, det blir alltid vanskelig å få tilbake folkene igjen.

Da glir vi over i en kjent problemstilling for hele bransjen, nemlig rekrutteringen. I tillegg til permitteringsproblematikken, er det vanskelig å finne de flinke folka, noe som slike bedrifter er helt avhengige av.

Ikke lærlinger

Sperrevik tar ikke inn lærlinger lenger av den enkle grunnen at det krever for mye. Selskapet har også hatt noen uheldige erfaringer med lærlinger.

Jonny er også i tvil om den unge generasjonen egentlig er laget for dette.

Ronny Bjørnestad er opprinnelig forskalingssnekker, men jobber nå som Bas i Sperrevik Anleggservice. Her står han foran en av de nye svarte Berlingo-varebilene deres og foran står minidumperen som er ombygd med brøyteskjær.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!