Komatsu PC290LC-10

Operativ vekt: 30.300 kg

Bom: Monobom 6150 mm

Stikke: 3200 mm

Skuffe: 1300 kg

Belter: 700 mm

Motoreffekt: 213 hk /159 kW

Stikke/skuffe-kraft: 141 kN / 198 kN

Maks gravedybde: 6915 millimeter

Dieseltank: 400 liter

Høyde overbygg: 3180 mm

Bredde: 3290 mm

Komatsu PC700LC-8

Operativ vekt: 65.540 - 67.100 kg

Motoreffekt: 433 hk/323 kW

Bom: 7,6 m (standard oppsett)

Stikke: 3,5 m (standard oppsett)

Stikke/skuffe-kraft: 294 kN / 362 kN

Maks gravedybde: 8325 mm

Maks trekkraft: 465 kN

Maks skuffestørrelse: 5,28 m3

PC290LC-10 er Komatsus nye 30-tonner som blir det siste tilskuddet på stammen de selv kaller "dash-10". Det som kjennetegner "bindestrek-10"-serien er maskiner med lavere forbruk og bedre førerkomfort. Det legges også vekt på at de skal være mer effektive, mer servicevennlig og ha lavere kostnadsbilde.

Steg IIIB

Motoriseringen kommer fra Komatsus SAA6D107E-2, med 213 hestekrefter. Den er Steg IIIB /EPA Tier 4-utslipps sertifisert.

Komatsu selv påstår at den klarer 10% lavere forbruk og 5% høyere effekt. Den bruker blant annet automatisk turtallsreduksjon under tomgangskjøring.

Den har også det siste Komtrax-systemet som sender maskininformasjon til en nettside ved hjelp av trådløst nettverk. Fordeler er blant annet driftsoversikt, posisjon, advarsler, vedlikeholdsvarsler og fjerndiagnostisering. Det kan også redusere risikoen for tyveri.

Ny 70-tonner

PC700LC-8 kan i følge den japanske produsenten skilte med et forbedret førermiljø med høy grad av komfort, sikkerhet og presisjon.

Den har en LCD-monitor i 16:9-format med blant annet Komtrax med overvåking av drivstofforbruk. Motoren yter 433 hestekrefter og operativ vekt er på mellom 65,54 tonn og 67,10 tonn.

Skuffekapasitet opp til 5,58 kubikkmeter er mulig avhengig av bom og stikke-lengde.

Understell er vokst i størrelse noe som gir maskinen en trekkraft på 465 kiloNewton.

Komatsus nye 70-tonner har fått maks skuffekapasitet på 5,28 kubikkmeter og en trekkraft på 465 kiloNewton.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!