HM400-3 er drevet av Komatsu-motoren SAA6D140 som yter 473 hestekrefter og har en topphastighet på 56 km/t

Gearsystemet er av typen K-ATOMiCS, eller Komatsu Advanced Transmission med Optimum Modulation Control System. Det har seks trinn fremover og to trinn bakover.

Motorteknologi

Den rammestyrte dumperen har en bruttovekt på 73,75 tonn og en nyttelast på 40 tonn. Motoren, Komatsus SAA6D140, yter 473 hestekrefter og gir en topphastighet på 56 km/t.

Den er en EU stage IIIA-motor som skal være mer miljøvennlig, bruke mindre drivstoff, men samtidig gi mer effekt.

De har utviklet en hydraulisk styrt turbolader med variabel geometri (KVGT) og en eksos resirkuleringsventil som skal gi bedre presisjon og luftstyring i tillegg til lengre levetid for komponentene.

Ny antispinn

HM400-3 er utstyrt med det nye antispinnsystemet fra Komatsu, K-TCS eller Komatsu Traction Control System.

Systemet gir automatisk optimalt grep uansett underlag. Når forholdende forverres og dekkslipp blir registrert av sensorene på de fire hjulene, trer automatisk differensialsperren på mellomakselen inn. Om hjulspinn fortsatt blir registrert vil de fire uavhengige bremsene automatisk gå på det spinnende hjulet for å sikre grep og redusere dekkslitasje.

Automat

Gearsystemet er av typen "K-ATOMiCS", eller "Komatsu Advanced Transmission med Optimum Modulation Control System".

Det har seks trinn fremover og to trinn bakover. Det er et fullautomatisk system som bruker avansert elektroniske systemer for å eliminere gearskiftrykk og momentkutt. Det velger automatisk det ideelle trinnet basert på fart, omdreininger i motoren og valgte gear-posisjon.

Det skal gi bedre aksellerasjon, mykere nedgearing og synkronisert motorhastighet ved klatring av bratte bakker. På vei ned bakkene hjelper en stor automatisk retarder til med å holde riktig hastighet under full belastning.

70 graders tømmevinkel

Lastehøyden er på 316,4 centimeter og passer til gravemaskiner fra 30 til 60 tonn eller hjullastere med 3,8 til 5,7 kubikkmeters kapasitet. Dumperkassa løftes av to ett-stegs sylindere til 70 graders tømmevinkel.

Den har også Komatsus hydro-pneumatiske fjæringssystem på foraksel og bakaksler. Dette gir mulighet for et lastesystem som viser nyttelasten slik at sjåføren kan unngå overlast, større slitasje og dyre reparasjoner.

Den nye førerhytta skal gi et komfortabelt og rolig arbeidsmiljø. Nytt dashbord med mer ergonomiske brytere og oppvarmet luftdempet førersete skal gjøre føreren mer utholdende på lange skift. En syvtommers LCD-skjerm viser informasjon på 25 mulige språk. Føreren kan her enkelt modifisere innstillinger og få oversikt over forbruk og servicebehov.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!