To nye modeller i kompaktlaster-serien. Større førerhytte og stor dør på siden for lett innsteg er blant nyhetene.

Minigraveren 8026 CTS veier 2,7 tonn.

1 CX er JCBs minste traktorgraver. Kompaktlaster med graveaggregat, fin til bruk på steder med begrenset plass.

JS-serien har fått nye motorer som tilfredsstiller utslippskravene til Steg IIIB. Utvendig er det mest i øyenfallende motvekten som er sortlakkert.

Beltegraverne 115, 130, 145, 160 og 180 i JS-serien er alle nå utstyrt med JCBs egen Steg IIIB-motor - Dieselmax 444. Samme gjelder også for hjulgraverne 145W og 160W. Motoren er på 4,4 liter og i JS-modellene fra 160 til 180 og hjulgraverne yter motoren 130 hk og har et dreiemoment på 532 Nm. I de litt mindre modellene 115, 130 og 145 er motoren på 100 hk og dreiemomentet er 434 Nm. Felles for begge effekt-versjonene er lavere forbruk, mindre utslipp og lavere støynivå.

I forhold til Isuzu-motorene JCB tidligere brukte i disse modellene, er dieselforbruket på enkelte modeller redusert med 24 %, samtidig som de har 23 % mer kraft. I tillegg er maskinene utstyrt med større og mer stillegående kjølevifte.

De større graverne, JS240, JS260, JS330 og JS360, er fortsatt motorisert med motorer fra Isuzu. Disse er utstyrt med variabel turbogeometri, EGR og dieselpartikkelfilter for å tilfredsstille utslippskravene til Steg IIIB.

Alle 23 gravemaskinmodellene har fått ny og forbedret førerhytte. Frontvinduet har nå 70/30 deling, hvor delingen er senket 125 mm i forhold til tidligere. Dette skal gi bedre utsikt fra førerplassen. Frontvinduet er i tillegg helt flatt (tidligere buet), noe som gjør det enklere og rimeligere å bytte. Det er også blitt bedre lagringsplass bak førerstolen.

Alle JS-graverne kan utstyres med ROPS-godkjent førerhytte. På modellene under 24 tonn er dette integrert i hyttekonstruksjonen, mens på de større graverne monteres ROPS-gitteret utenpå hytta. FOPS (Falling Objects Protection) er også tilgjengelig på alle modeller.

Utvendige endringer på graverne består i hovedsak i at motvekten bak på maskinene nå er sortlakkert.

Ny hjullaster

JCB største hjullaster heter nå 457 og overtar for 456. JCB 457 er utstyrt med 8,9 liters dieselmotor fra Cummins som yter 250 hk og som har et dreiemoment på 1085 Nm. Dette er opp henholdsvis 16 og 18 % i forhold til forgjengeren, i tillegg reduseres dieselforbruket med 6 % om man velger å kjøre i ECO-modus.

Utstyrt med blant annet dieselpartikkelfilter tilfredsstiller motoren utslippskravene til Steg IIIB.

Hjullasteren er utstyrt med såkalt "clutch cut-off " som gir maksimal kraft til hydraulikksystemet ved lasting av skuffa. Dette trer i kraft når maskinføreren trykker inn bremsepedalen. Hjullasteren leveres standard med 4-trinns gearkasse, men den kan også leveres med 5-trinns gearkasse, da med lock-up funksjon. Begge gearkassene er produsert av ZF. 457 kan leveres med automatisk differensialsperre på forakselen.

Ellers er interiøret i 457 oppgradert i forholdt til forgjengeren, med blant annet LCD-skjerm, nytt dashbord med nye instrumenter.

Den nye modellen er i tillegg 360 kilo tyngre enn 456-modellen.

Småmaskiner

JCB har produsert minigravere siden 1977 og rangen består av modeller fra 0,8 til 8 tonn. Under presentasjonen i Spania fikk vi se den nye 2,7-tonns minigraveren 8026 CTS. Modellen har 11 % høyere kjørehastighet enn tidligere modeller (5 km/t). Den har fått nytt design på undervogna som gir bedre stabilitet og er lettere å rengjøre. I førerhytta er det bedre gjort bedre plass for maskinføreren og setejusteringen er økt med 50 mm.

I fjor lanserte JCB deres nye kompaktlaster-serie. Nå er det kommet til ytterligere tre nye modeller - to på hjul og en på belter. Modellene har betegnelsen 135, 155 og 150T. Alle har den nye hytta som er 46 % større enn tidligere modeller og som har stor dør og lett innsteg fra siden av maskinen. Kompaktlasterne har et en-arms lasteaggregat som sitter plassert lavt til høyre for førerhytta. Dette gjør at føreren har god sikt rundt hele maskinen. Førerhytta kan vippes fremover for å komme til for servicearbeid og renhold.

I følge JCB er 65 % av markedet for kompaktlastere i Nord-Amerika. Derfor blir også maskinene produsert der, nærmere bestemt i Savannah. Foreløpig består rangen av 12 modeller, men i løpet av 2012 vil JCB lansere ytterligere fem modeller.

Liten traktorgraver

Av andre nyheter som ble presentert i La Manga var teleskoptrucken 550-80, med en løftehøyde på 8,1 meter og 4,99 tonn i løftekapasitet. I følge JCB kan denne erstatte flere oppgaver som det i dag brukes hjullastere for å få utført.

En ny liten traktorgraver med betegnelsen 1 CX. Dette er en kompaktlaster hvor det er påmontert et graveaggregat bak. Lasteaggregatets løftehøyde er 2,59 meter og graveaggregatet rekker 3.05 meter ned i bakken. Maskinen veier i underkant av tre tonn og egner seg godt til bruk på steder hvor det er begrenset med plass.

Nye hydrauliske hammere var også blant nyhetene. En prototyp på en ny arbeidsplattform for bruk på teleskoptrucker ble også vist frem, samt nye valser i JCBs Vibromax-serie.

Det var med andre ord et stort spekter av maskinnyheter JCB kunne presentere for oss. Ingen tvil om at engelskmennene ønsker å ta markedsandeler i tiden fremover.

Hjullasteren 457 er JCBs største hjullaster. Den er utstyrt med 8,9 liters dieselmotor fra Cummins som yter 250 hk og som har et dreiemoment på 1085 Nm. Gearkassen er fra ZF.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!