Kameralinsene får Scania-logoen med fra Orlacos fabrikk i Nederland.

På denne P440 6x2 er blindsonespeilet skiftet ut med et blindsonekamera. © Scania

Lars Nielsen fra Orlaco tilbyr et såkalt fit-for-use-opplegg for kundene. For Scania-kunder blir det montert på fabrikken sammen med annet bestilt ekstrautstyr som lysbøyler osv.

Orlacos blindsonekameraer produseres blant annet til Scania, Volvo og MAN.

Caterpillar størst

Men det skal sies at Orlacos systemer går inn i langt mer enn lastebiler.

Deres fabrikker i Holland produserer hele 200.000 enheter i året hvor hele 50 prosent går til Caterpillars anleggsmaskiner som også er den klart største kunden.

Ellers finnes systemer fra Orlaco i kraner, gaffeltrucker, skipsfart og brannbiler.

Plug and play

De har i samarbeid med Scania laget en egen pakke som er klar til bruk.

Det monteres på fabrikken av Scania. Ettermontering er også mulig, men for de fleste kundene blir det mest aktuelt å bake dette inn i totalkjøpet av bilen.

Systemene er fine i bruk og på skjermen i dashbordet ser man hele blindsonen foran bilen i tillegg til det kritiske hjørne på passasjersiden.

Eu-regler

Når et blindsonespeil skal erstattes med kamera og skjerm, er det de europeiske retningslinjene som gjelder. Forskriften som styrer dette heter EU e4*2003/97*2005/27. Den angir blant annet hvilket felt sjåføren må kunne se på skjermen.

Det er Orlaco Norge AS på Eidsvoll som representerer Orlaco som en salgsorganisasjon for det norske markedet.

Fra førerens perspektiv ser blindsonekamera slik ut i en Scania. © Scania

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!