Hesselberg og Thomas Edvardsen solgte mer enn budsjett i fjor. De spår at 2012 blir omtrent som 2011.

Største suksessmodellen i 2011 var hjulgraveren Komatsu PW148-8.

Salget av både nye og brukte maskiner var godt over budsjettert, vi tok markedsandeler på de fleste produktområdene og vi starter 2012 med en ordreinngang som er ca. 50 % større enn på tilsvarende tidspunkt i fjor, fortsetter Edvardsen.

Største suksessmodellen i 2011 var hjulgraveren Komatsu PW148-8 som har blitt meget godt mottatt av våre kunder takket være kort hekk, overlegen stabilitet og kraftig forbedret kjørekomfort.

Beste enkeltprodukt målt i markedsandeler ble bulldozere, der over halvparten av alle maskiner levert i markedet var en Komatsu. Dette skyldes nok spesielt kapasiteten på maskinene, det dokumentert lave dieselforbruket og kjørekomforten og manøvrerbarheten på maskinene.

Hvilke forventinger har dere til 2012 (eget salg og totalmarked)?

Vi antar at totalmarkedet i 2012 blir omtrent som i 2011. Kundene våre rapporterer om god ordreinngang og mange prosjekter å regne på. Skepsisen i det europeiske markedet for øvrig ser ikke ut til å påvirke oss i så stor grad som noen kanskje fryktet tidligere i høst. Vi tror etterslepet etter underinvesteringene i 2008 og 2009 ikke er dekket inn og tror derfor maskinsalget vil være høyere enn veksten i bransjen for øvrig. Egne forventninger tilsier at vi skal ta ytterligere markedsandeler også i 2012, spesielt takket være de nye produktene som Komatsu nå lanserer som ser meget lovende ut både hva gjelder kapasitet, drivstofføkonomi og førermiljø.

Nye modeller/andre nyheter i 2012?

Komatsu har lansert en rekke nye modeller, blant annet dozeren D65-17, dumperne HM300-3 og HM400-3, gravemaskinene PC240LC-10, PC290LC-10, PC360LC-10 og rett rundt hjørnet er også PC490LC-10.

Ryktene går også om at det snart kommer en ny dozer D155AX-7.

De nye modellene kommer alle med egenutviklede Komatsu Steg IIIB motorer med dieselpartikkelfilter, samt med motor- og hydraulikkteknologi som reduserer dieselforbruket og kraftig forbedret hytte- og førermiljø.

Alle disse tingene er punkter som norsk entreprenører pleier å ha høyt fokus på og vi tror derfor vi har produkter som vil lykkes enda bedre enn tidligere i året som kommer, avlutter Edvardsen hos AS Sigurd Hesselberg.

Hesselberg Larvik

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!