Volvo Maskin kan levere den nye C-serien i sju forskjellige versjoner - fire på hjul og tre på belter.

I følge Volvo er den nye C-serien kompaktlastere et helt nytt konsept i dette maskinsegmentet. Maskinene har nytt design og sammen med den nyutviklete hyttekonstruksjonen, skal det gjøre maskinene mer komplette.

Førerhytta har stor dør og lett innsteg fra siden av maskinen. Med andre ord, ingen klatring over lasteaggregatet som det er på de fleste andre maskinene i denne klassen. I førerhytta er det 27 % større plass enn i forgjengeren og den er ROPS/FOPS-godkjent.

Sju modeller

Den nye C-serien er utstyrt med lasteaggregat som er plassert lavt og til høyre for førerhytta. Dette gjør at føreren har god sikt rundt hele maskinen.

I følge Volvo har maskinene høy kapasitet og hydraulikken har stor oljemengde. Noe som gjør maskinene kjappe og gir mange muligheter for å bruke ekstra utstyr.

Kompaktlasterne i C-serien har to hastigheter, lav og høy (maks 20 km/t), som kan veksles trinnløst under fart. Variabel pumpe og drivmotorer med overføring til kjededrift, gjør at veksling mellom forover og bakover og sving kan gjøres samtidig.

Det er lagt vekt på enkel tilgang til servicepunkter. Førerhytta kan vippes fremover for å komme til for servicearbeid og renhold.

I første omgang skal Volvo Maskin levere den nye C-serien i sju forskjellige versjoner, fire på hjul og tre på belter. Hjulmodellene har betegnelsen MC60C, MC70C, MC95C og MC115C, mens beltemodellene har betegnelsen MCT85C, MCT125C og MCT145C.

Med lasteaggregatet plassert på høyre side av førerhytta, er det plass til stor dør som gjør det enkelt å komme seg inn og ut av hytta.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!