Pettern trykker inn bil, partisjon og prosjekt. Så er det bare å laste på.

Bernd Klare fra Åsland Pukkverk, er uten tvil fornøyd med systemet som letter arbeidet deres.

Petter Jørgensen er fornøyd med systemet som gir full oversikt og letter arbeidet.

Jørn Frogner er utviklingssjef for Online Technology, han sitter på et system som i økende grad kan bli essensielt for å holde lønnsomheten oppe i bransjen.

Loadtronic 3-skjermen forteller at det er 5,15 tonn i skuffa og at Pettern har lastet 13,15 tonn totalt på den aktuelle kunden.

Det blir fort fult når man laster med en Volvo L180F, systemet viser hvor mye det allerede ligger på bilen.

Siden 1995 har Online Technology levert IT-løsninger til bransjene avfall, SPG og industri i Norge og Sverige fra brovekter eller faste vekter. Markedet med hjullastere har ikke vært tilgjengelig tidligere. Nå har det åpnet seg opp som følge av samarbeidet med AADI og deres Loadtronic 3.

Online Scale er et datafangstsystem for veietransaksjoner forklarer Jørn Fronger, utviklingssjef i Online Technology.

I bransjen er det mange som bruker flere forskjellige typer vekter, som en kombinasjon av brovekt og hjullastervekt. Man får her samlet alle veietransaksjoner i en felles database for videre statistikk og fakturering.

Vann- og støvtett

Hjullastersjåføren betjener en truckterminal for registrering av transaksjoner. Truckterminal er alt i ett PC med touch-skjerm som tåler det miljøet den skal opereres i. Blant annet inneholder den ingen bevegelige deler og tåler derfor godt all ristingen som forekommer i en hjullaster. I tillegg er den både vann og støvtett.

- Med korrekt registrering allerede i hjullasteren blir det ikke noe etterbehandling av transaksjonene for administrasjonen før fakturering. Det betyr en god effektivisering og reduserte feilkilder, forklarer Frogner.

Fakturere umiddelbart

Kommunikasjon mellom hjullasteren og hoveddatabasen i Online Scale, kan skje via mobilt bredbånd eller via trådløst nettverk (Wifi) der hvor det er mulig.

Man kan velge å kjøre "online" mot hoveddatabase eller arbeide mot en lokal database i terminalen i hjullasteren. I sistnevnte løsning synkroniseres dataene med hoveddatabase ved behov eller etter ønske, altså Batch-vis.

Da synkroniseres både grunndata og transaksjoner. Ved "online" kommunikasjon har hjullasteren alltid tilgang til siste oppdaterte data, transaksjonen er da klar til fakturering umiddelbart transaksjonen er registrert.

Lapper og kaos

Bernd Klare fra Åsland Pukkverk AS, er uten tvil fornøyd med systemet som letter arbeidet deres.

- Med dette systemet slipper vi gule lapper og kaos, føreren trykker på en knapp, så er det bare å laste i vei, forklarer Bernd.

Som alt muligmann både innen administrasjon og drift for Åsland Pukkverk, vet han godt hvor tidsbesparende dette systemet har blitt.

Han noterer seg at terminalene er fullgode PCer og om maskinføreren har en stille periode kan han gå online og sjekke eposten sin.

Han er også godt fornøyd med fjernhjelpalternativet, som gjør at kontoret kan ta over styringen av skjermen i maskin om føreren vil det.

- Dette er jo svært brukervennlig, for eksempel ved opplæring av nye folk, forklarer Bernd.

Fornøyd kæll

Hjullasterføreren har AnleggsMagasinet pratet med før og det er vel flere som drar kjensel på den muntre kællen. Petter Jørgensen også kjent som Pettern fra filmene Lange Flate Ballær tok meg med en tur for å laste opp noen biler.

- Systemet gjør at jeg klarer meg helt selv og de faste gjengangerne på verket ligger inn epå hurtigtaster, forklarer Petter.

Han tok i bruk systemet i juni 2011 og har siden det blitt godt vant til touchskjermen hvor han enten taster inn registreringsnummeret på bilen, eller en hurtigtast om det er en av de hyppigste kundene.

Vi laster opp en ny lastebil med tralle. Pettern følger med på vekta og ser at den andre skuffen som skal på bilen blir litt tung. Han drysser av et par tonn og trykker på en knapp for å veie skuffa på nytt og kansellerer den første vekta. Så kjører han bort til bilen og legger det på. Etter hva vi kan se, krever systemet svært lite trykking, er oversiktlig og har et fint brukersnitt.

Loadtronic

Programvaren fra Online Technology bruker vektverdier fra Loadtronic 3-systemet og summerer til total mengde før registrering av transaksjonen. I dagens utgave er det i praksis trykksensorer på hydraulikksylinderen som beregner vekta av massen. I tillegg bruker den vinkelmåling på løftearmen og maskinen for å kompensere for akselerasjon, retardasjon og bevegelser i maskinen under veiing.

- Kombinasjonen av disse sensorene gjør at vi ikke har begrensningene som andre vektsystemer har når det gjelder veiing på ujevnt underlag, denne egenskapen til en klar markedsleder i Norge forklarer Harald Jørgensen fra AADI.

For gravemaskiner

Loadtronic 3 har en åpen kommunikasjonsløsning, dette betyr at data fra dette vektsystemet kan overføres til nær sagt alle dataprogrammer via Excel eller tekstfiler. Systemet finnes også for gravemaskiner og heter da Loadtronic 3E.

Til Attero

AADI med sitt Loadtronic 3-system får alt større aksept utenfor Norges grenser. Loadtronic 3 som altså er et vektsystem for hjullastere hvor føreren kan se hvor mye hver skuffe inneholder og den totale vekten som er lastet på hver kunde. Formålet med et slikt veieverktøy er å selge masse direkte fra hjullasteren for å øke effektiviteten. Nå har Volvoforhandleren Kuiken i Nedreland solgt 20 hjullastere til resirukeringsfirmaet Attero, alle maskinene skal utstyres med Loadtronic 3. Det er også sannsynlig at disse vektene skal utstyres med modem for trådløs kommunikasjon mellom hjullaster og kontor. I følge Harald Jørgensen i AADI er dette den største enkeltordren de har mottatt.

Pettern har alltid et lurt smil på lur. Her har han tatt med seg Harald Jørgensen Fra AADI, slik at han skulle få se deres eget Loadtronic 3 i aksjon.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!