23948sdkhjf

Jeep tilbake i Norge

RSA har tatt over som Jeep-importør i Norge. Nå vil de selge 900 biler i året.

RSA har tatt over Jeep-agenturet i Norge. Egentlig skulle de hatt offisiell relansering allerede i oktober. På grunn av mangel på biler kunne ikke lanseringen komme før nå.

I den anledning hadde RSA og den amerikanske ambassadøren bedt oss på en pressekonferanse i ambassadørboligen. Utenfor stod bilene på rekke. Disse skal RSA selge til det norske folk. De blir den femte importøren av merket historisk sett.

En varebil

Av de tre modellene som først blir lansert i Norge, er det bare Wrangler som kommer på grønne skilt.

Compass konkurrerer i segmentet for små SUVer som BMW X1 og VW Tiguan.

Grand Cherokee skal bryne seg på de største SUVene som BMW X5 og Mercedes ML. En utgave av Grand Cherokee ble bygget om av RSA til å romme statskassa. På grunn av den avrundede bakende må kassa stå så langt fram i bilen at det ville blitt dårlig med komfort for sjåføren. Derfor valgte RSA å droppe den som varebil. Grand Cherokee er den eneste som er en helt ny bil av disse tre.

Wrangler

For oss i transport- og anleggsbransjen er det den gode gamle traveren Wrangler som er mest interessant. Mest fordi den kommer på grønne skilter og en pris fra 389.900, men også fordi det er en svært robust og fremkommelig firehjulstrekker.

Varebilversjonen bygges av Lafinto på Gressvik

Dieselmotoren på 2,8 liter er videreutviklet med blant annet ny topp og yter 200 hestekrefter.

Manuell eller automat

Motoren gir 410 Newtonmenter i dreiemoment med en sekstrinns manuell, men velger du fire trinns automat yter den 460 Newtonmeter.

Blandet forbruk er oppgitt til 0,83 liter på mila og nyttelasten er på 505 kilo.

Maks hengervekt med brems er 2090 killo.

Sahara

Billige varebiler blir det ikke uansett, derfor satser RSA på de mer utstyrsrike utgavene som Sahara med en pris på 444.900 kroner. Da er utstyr som stor stereo, 17-tommers felger, automatisk klima, cruise control, stigtrinn, skinninteriør, tåkelys, lakkerte hjulbuer og hardtop med i prisen.

De fører også Sport-utgaven som starter på 389.900 kr.

- I Norge vil det satses mest på Sahara-utgaven som har mer utstyr. Den synlige forskjellen er lakkerte skjermer og hardtop, noe som gir den et mer sivilisert SUV-preg, forklarer salgssjef Steinar Dokken.

Nytt interiør

Den mest merkbare forskjellen på siste versjon av Wrangler er interiøret og dashbordet. Dette har løftet seg flere hakk og oppfattes som solid, tøft og med finere materialvalg.

Andre butikker

RSA har valgt ikke å dra enda et merke inn i deres RSA-butikker, kun tre eller fire slike butikker skal selge Jeep. I de fleste byer vil Jeep derfor fortsette i de distribusjonskanalene som er vant med dette merket. I Oslo og Østfold vil det si Bergheim. Jeep har til å begynne med 36 utsalgssteder, men det skal økes til 50 i løpet av et års tid.

Nye modeller

I tillegg vil RSA ta inn flere modeller etter hvert.

En ny Mini-Jeep, B-segment SUV, antakelig med sterke Fiat-gener kommer i 2013. Den skal lanseres i prisklassen under 300.000 kroner.

Ny C-segment SUV (Compass) med både 2- og 4-hjulstrekk skal komme i 2013. Prisklasse i underkant av 400.000.

Ny D-segment SUV som vil legge seg i prisklasse under 500.000, kommer i 2014.

I tillegg skal Jeep relansere den legendariske Grand Wagoneer i 2014, en bil RSA også har planer om å selge i Norge.

Jeep:

Det registrerte varemerke Jeep sies å stamme fra GP (geep) som er en forkortelse av "general purpose".

Krigsjeepen stammer fra en spesifikasjon fra den amerikanske hæren i 1939.

Første sivile modell kom i 1945 og het CJ2A hvor CJ står for civilian jeep.

Fiat Group eier nå 58,8 % av Jeep sammen med UAW som er et pensjonsfond.

Etter Fiats inntreden har mye skjedd og målet 125.000 solgte Jeeps i Europa innen 2014.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.109