I designfasen skal CAT ha gjort omfattende markedsundersøkelser om hva brukerne ønsker seg i en anleggsbil.

Dashbordet er like tøft som bilen selv, med skinntrukket ratt, GPS og selvsagt CB-radio som standard.

For brukere som allerede har Cat anleggsmaskiner skal det bli ekstra attraktivt å eie Cat anlegsbiler.

Cat har lagt vekt på servicevennlighet og har sørget for at lyspærer og vindusviskere kan skiftes i løpet av minutter uten verktøy. Luftfilter, spylervæske og kjøleveske er tilgjengelige fra bakkenivå.

CT660 som renovasjonsbil. I tillegg er bruksområdene masse, betong, tømmer og maskintransport.

Cat har utviklet bilen i samarbeid med Navistar International.

CT660 er den første anleggsbilen CAT har konstruert for landeveiskjøring. Bilen er i segmentet amerikanerne kaller klasse-8, eller heavy duty, som vil si biler over 15 tonn. Aluminiumskonstruksjonen gjør at nyttelasten er høy, noe som for øvrig lenge har vært en styrke ved amerikanske anleggsbiler.

Cat og Navistar

Cat har utviklet bilen i samarbeid med Navistar International og de kan bære påbygg av alle slag for anlegg, renovasjon, asfalt, tungtransport og tømmer.

CT610 og CT630

Nyheten om dette samarbeidet skapte en del oppstandelse da det ble kjent for et par år siden. Ikke minst fordi det første til at Caterpillar ikke lenger ville levere motorer til andre lastebilfabrikanter. De første bilene som kom ut av dette samarbeidet var CT610 og CT630. Dette er biler laget for godstransport på vei.

Les TransportMagasinets omtale Cat on the road.

Texas-biler

CT660 er anleggsbiler og er neste skudd på denne CT-stammen. De ble lansert i mars i fjor og kom på markedet sommeren 2011. Hele serien blir bygget på Navistar Internationals fabrikk i Garland i Texas.

Etter salget er kommet i gang i Nord Amerika, vil Australia, Sør-Amerika og Afrika bli satset på. For Europa er det foreløpig ingen konkrete planer, men i 2015 kanskje det skjer noe.

Cat håper særlig på at anleggsfirmaene som allerede bruker CATs anleggsmaskiner, vil være interesserte i denne bilen. Serien skal selges eksklusivt gjennom Cat-forhandlerne i Nord Amerika. Her kan de også serves noe som vil være en fordel siden dette nettverket er godt bygget ut.

Brukerløsninger

I designfasen skal CAT ha gjort omfattende markedsundersøkelser om hva brukerne ønsker seg i en anleggsbil. De har også sittet på med sjåfører for å lære mer om hva sjåførene setter pris på.

Grillen og ramma rundt er laget i tre deler, det samme er støtfangeren. Dette for å kunne bytte ut mindre deler ved eventuell skade.

De store speilene er oppvarmede og har integrerte blinklys. Det fremoverlente frontpartiet skal gi bedre sikt, men her hjemme måtte vi nok ha montert kameraer for å se hva som skjuler seg rett foran den lange nesa. Sideskjermene er laget i komposittmateriale og er lette å skifte ut. Frontvinduet er det amerikanerne kaller wraparound-windshield og kan bestilles i todelt eller vanlig.

CT11 og CT13

Man kan velge mellom to motorer, Cat CT11 eller Cat CT13, begge to er rekkeseksere. CT11 er på 10,5 liter og yter mellom 330 og 390 hester avhengig av versjon. Dreimomentet er på 1693 til 1966 Newtonmeter. CT13 er en 12,4-liter og leverer 410 til 475 hester ved 2100 omdreininger. Dreimomentet er 1964 til 2302 Newtonmeter avhengig av effektutgaven. Motorene møter kravene til EPA 2010 kravene.

Motorblokkene er produsert i grafitt jern som skal spare 227 kilo for økt nyttelast. Den har et common rail system som sprøyter inn dieselen under 2200 bar. Motoren får av produsenten litt av æren for at støynivået i førerhytta er redusert med 30 prosent. I tillegg er også vibrasjonene redusert som skal gjøre turen mer komfortabel.

CT680

I løpet av året kommer også CT680 som i tillegg kan utstyres med CT15-motoren på 15,2 liter. Dette blir den sterkeste med effekt fra 435 til 550 hestekrefter.

Automat

Gearkassen er en gammel kjenning, CX31 automatic transmission, som har vært med siden 2004. Det er en sekstrinns kasse med konverter og retarder som passer med motorene CT11, CT13 og CT15. Med retarder, som er valgfritt, veier den 494 kilo. Man kan også velge manuell kasse som heter Ultra Shift Plus, fra Eaton.

Setene skal i følge CAT tilby ekstrem komfort. Det ser i hvert fall bra ut og produsenten bedyrer at setene passer alle sjåførstørrelser komfortabelt.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!