Prinoth GT 2000 med 26-tonnmeters kran er et relativt kostbart verktøy, men her oppe på fjellet har den blitt en kjær arbeidskollega.

Gjengen i Troms Kraft er vant til litt andre forhold når de pendler til og fra arbeidsplassen.

En Prinoth GT 2000 med denne Palfinger-kranen veier 13 tonn og er råsterk. Hele 1142 Nm yter Caterpillar-motoren.

Prinoth Go-Tract 2000 (Med Palfinger PK 26002-EH)

Lengde: 5,3 meter

Bredde: 2,6 meter

Høyde: 2,8 meter

Basisvekt: 9,1 tonn

Vekt: 13 tonn

Nyttelast: 5 tonn

Motor: Caterpillar C7, sekssylindret turbodiesel

Motorvolum: 7,2 liters

Effekt: 250 Hk

Dreiemoment: 1142 Nm

Toppfart: 8,6 km/t

Marktrykk: Ikke merkbart

Klatrevinkel: 31 grader

Dieseltank: 350 liter

En og en halv times kjøring fra Tromsø på isete mørklagte veier kommer jeg frem til Hansnes og en av avdelingene til Troms Kraft.

Ulendt terreng

Her møtes jeg av en blid og fornøyd Roar Henningsen og hans arbeidslag. De skal videre ut på Ringvassøya og jobbe på en kraftlinje.

Troms Kraft er et av landets største nettselskap og drifter i dag 9000 kilometer med linje. Mange av disse kilometerne ligger i ulendt terreng langt til fjells. Det er selvsagt dit vi har tenkt oss denne dagen.

Transportetappe

Arbeidslaget gjør seg klare i bilene sine og bekledningen tyder på at de ikke venter seg noe nåde fra naturens side.

Lenger ute på øya stopper arbeidslaget opp og gjør seg klare for neste transportetappe.

To snøscootere utgjør transporten opp på fjellet. Det er et stykke å kjøre og ingen tid å miste. Tempoet går derfor radig på et oppkjørt spor, en allerede kald luft blir bitende.

Vi når kraftlinja og begynner å følge den innover på fjellet. Snart får jeg øye på maskinene som ser ut som små rusk i horisonten.

Prinoth og BV

Langt her inne på fjellet står den altså, en canadisk produsert beltevogn med påbygg fra Palfinger Norge. Ved siden av står en god gammel BV som tidligere har tjenestegjort i forsvaret. Her fungerer den som mannskapsbrakke, verksted og delelager.

Beltevognen med Palfinger-kran fungerer som arbeidsplattform og "lastebil". Begge maskinene starter uten protester i kulda og arbeidslaget setter i gang med å gjøre klart for dagens innsats.

Roar Henningsen forklarer at beltevognen med dette påbygget har gjort dem mere effektive, den frigjør opptil seks mann på slike oppdrag.

Vanligvis måtte de ha vært syv personer på slike oppdrag, da ville det blitt mye tidsbruk med stiger, klatring og flytting mellom stolpene.

Sterk beltevong

I tillegg til å komme seg trygt opp og ned fra mastene, fungerer den også til transport av tungt utstyr. Utstyr som ellers måtte ha blitt løftet inn på fjellet med helikopter.

Et eksempel er vinsjene de bruker for å stramme opp linjene, en vinsj kan veie 3 tonn, så det har ikke vært så mange alternativer tidligere. Nå er det bare å stroppe den fast på planet og kjøre innover.

Kanadisk spesial

Maskinen, en Prinoth GT 2000, er levert av Trygve Owren AS. Undertegnede har sett den før, i en verkstedhall på Skedsmokorset, hos Palfinger Norge. Da var den canadiske beltemaskinen inne for påmontering av en Palfinger PK 26002 EH-kran.

Det spesielle oppraget medførte en god del ekstra håndarbeid også. Blant annet måtte vinsjfestene flyttes og hengerfestet måtte monteres lenger opp. Prinoth bruker 12V system, men kranen har 24V, dette måtte derfor bygges om.

Fakken

Kraftlinja er strukket fra den kommende Fakken Vindpark på Vannøya i Karlsøy kommune.

Her vil det til våren reise seg 18 vindturbiner som skal sørge for en samlet produksjon på 137 Gwh, noe som tilsvarer forbruket til omkring 7000 hustander.

Troms Kraft har fått konsesjon til byggingen av parken og bygging av ny kraftlinje på totalt 34 kilometer fra vindparken til Ringvasssøy transformatorstasjonen i Hessfjord.

Stian Solheim og Roar Henningsen er på vei opp med mannskapskurven.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!