Med en kapasitet på opptil 12.000 tonn i timen var denne vesle demoranken vekk på et blunk. Snøen blir kastet over 50 meter.

Leif Even Nordheim tar med AnleggsMagasinet ut på taxebanen. Han er en av 12 personer som kan føre den voldsomme marskinen. Turen er forøvrig svært komfortabel og duvende.

Aggregatet er drevet av en V16 motor på 1360 hestekrefter. Dieselkapasiteten er på 2500 liter og maskinen veier 37 tonn i tørrvekt.

Øveraasen TV 2000

Type: Verdens kraftigste selvgående trommel og viftefres (TV)

Lengde: 11,43 meter

Bredde: 3,4 meter

Høyde: 4,4 meter

Tørrvek: 37 tonn

Dieselkapasitet: 2500 liter

Motor Fres: MTU V16 på 35 liter

Effekt: 1360 hk

Moment: 6000 Nm

Arbeidsturtall: 2000 o/min

Kapasitet: 10- til 12.000 tonn i timen

Kastelengde: 50 til 60 meter

Motor chassis: Mercedes Benz V8

Effekt: 650Hk

Moment: 2000 Nm

Topphastighet: 60km/t

Pris (brukt): 13 millioner kr

Nypris: 15 - 16 millioner kr

At Tromsø kan være svært så snørikt er en kjent sak, men etter de gikk til anskaffelse av denne maskinen fra Gjøvik, har snøfallet vært av den mer flaue sorten. Når snøen omsider kommer i såkalt Tromsø-lavevær, er det liten tvil om at den blide gjengen på Langnes er klar for den hvite utfordringen.

For stor

Nå har Tromsø Lufthavn Langnes styrket utstyrsparken sin ytterligere med anskaffelsen av det som er verdens kraftigste selvgående snøfres.

Fresen er konstruert og bygget av Øveraasen på Gjøvik og ble opprinnelig levert til Zurich lufthavn. Der har det vist seg at den er litt i det største laget for de Sveitsiske snømengdene.

Nå er den på plass i Tromsø, Nordens Paris, men det var ingen billig bruktbil.

Prislappen på 13 millioner totalt sett er også den største invensteringen Langnes har gjort på mange år.

Kjøpet av den pent brukte og knapt innkjørte 2009-modellen kan forsvares siden Tromsø-vinteren er kjent for å være veldig snørik.

- Etter vi har satt den i drift har snøen latt vente på seg, så dette har foreløpig hatt en forebyggende effekt, smiler driftsjef Trond Langdedahl.

Komfortabelt

Tungt fikk være med brannmann og maskinfører Leif Even Nordheim ut på en prøvetur og klatret opp i den romslige hytta.

Vi duver rolig av gårde ute på flyplassen mot nordenden. Leif synes den er fin å kjøre og maskinen oppleves som veldig komfortabel og stillegående under denne transportetappen.

Det skal sies at de 12 førerne som skal kjøre maskinen har fått spesialopplæring for å håndtere den over 11,4 meter lange snøfresen.

En av flyplassens hjullastere har laget til en prøveranke slik at Leif kan frese den vekk for fotografen.

Digert gap

Undertegnede klatrer ut av maskinen, og venter på at den skal kjøre rundt for å blåse vekk ranken. Jeg kan høre aggregatet starte opp, det høres litt ut som et fly og litt ut som en veldig grom lastebil.

Snøen bare forsvinner inne i det digre gapet og blir blåst ut med voldsom kraft.

Ranken er straks vekk og aggregatet stanses. Demoen av snøfjerningen var vel egentlig å skyte spurv med kanon, men AnleggsMagasinet satte stor pris på innsatsen for fotografen.

Trommel og vifte

Øveraasen har kun levert tre slike TV 2000, hvor de to andre er stasjonert på Gardermoen Lufthavn.

Bokstavene TV, forteller at dette er en selvgående maskin som bruker en trommel og en vifte for å plukke opp og blåse snøen vekk.

2010 hestekrefter

Tallet beskriver motoren som er en MTU S 2000 på hele 1000 kilowatt, eller 1360 hestekrefter. I tillegg har den en Mercedes-Benz motor på 650 hester, altså 2010 hestekrefter til sammen.

Likevel er det mer naturlig å nevne disse motorene fraskilt siden de har helt forskjellige oppgaver. Med sine 6000 Newtonmeter driver MTU-motoren aggregatet som blåser snøen opptil 60 meter vekk fra rullebanen.

Mercedes-motoren sørger driver fremdrift, ekstrautstyr og kompressor.

Sweepere

Maskinen er ment å kjøres bakerst i rekken etter sweepere som legger opp ranker av snø og is til fresen. På Langnes brukes det en rekke på tre eller fire sweepere. Snøfresen kaster til slutt alt sammen vekk fra rullebanen.

Med denne metoden tar det mellom 20 og 25 minutter på hele banen. De har også mulighet til å sette inn fire sweepere, noe som vil redusere tiden ytterligere.

Skremmer

Driftsjefen er fornøyd med å få maskinen i hus og han forklarer at det dreier seg om en pent innkjørt 2009-modell som har en nypris på drøye 16 millioner kroner.

At maskinen kan skremme vannet av snøen er lett å forstå, den kan nemlig kaste hele 12.000 tonn snø i timen. Det er seks ganger så mye som en vanlig stor veifres.

Dimensjonene er også imponerende, bredden på 3,4, høyden på 4,4 og en lengde på 11.4 meter utelukker de fleste garasjer med god margin.

Men i fare for å skyte spurv med kanon forsikrer han om at det blir brukt lettere utstyr ved mindre snømengder.

Topphastigheten på 60 kilometer i timen er god å ha når maskinen må flyttes raskt til arbeidsområdene på flyplassen.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!