Daglig leder for Gjerstad Intera Tor Kjetilson Moe har en sterk historie å fortelle om faren, bedriften og utviklinga.

At Tor er motorsportinteressert, blir gjort ganske tydelig av denne racingdressen på kontorveggen hans. Gjerstad sponser Roar Lindland i Porche Carrera Cup, han har kommet på en sammenlagt fjerdeplass de siste to årene. Ganske imponerende mener Tor siden Roar også jobber i familieselskapet Lindland Maskin AS i Lyngdal.

Gjerstad i dag:

Gjerstad Mekaniske Industri er i dag delt inn i to hoveddeler, Gjerstad Intera AS og Gjerstad Production. Intera, som Tor Kjetilson Moe i dag leder, kjøper produkter fra Production-avdelingen og deres to produksjonsanlegg i Finland og Thailand. Production-delen står, som tittelen hinter om, for produksjonen i tillegg til ettermarkedet.

Gjerstad har i dag et lager på mellom 300 og 500 enheter som sørger for rask levereing til kundene.

Mye av produksjonen foregår fortsatt i Gjerstads egen fabrikk på Brokelandsheia i Sundebru. Det er snakk om mest skreddersøm og spesielle produkter som blir laget i Norge.

Grunnleggeren av Gjerstad, Kjetil Moe, drev på slutten av 50-tallet som entreprenør sørøst på Sørlandet. Etter hvert så han behovet for bedre skuffer, noe som ledet til en liten produksjon til eget bruk. Dette utviklet seg til etterspørsel fra andre aktører. Han solgte maskinene sine og etablerte Gjerstad mekaniske verksted AS i 1964.

I løpet av 70- og 80-åra var det en voldsomt bra utvikling og de flyttet inn i de nåværende lokalene i 1988.

Så kom vanskelige tider og det resulterte i den første nedbemanninga. Men utover 90-tallet utviklet bedriften seg videre med nye kunder og nytt og større utstyr, men så kom tragedien.

Tragedien

Den nå 35 år gamle Tor Kjetilson befant seg i utlandet og studerte økonomi da beskjeden kom den 28. september 1999. Faren var forsvunnet fra hotellet i Johannesburg, Sør Afrika.

Familien skjønte at dette med høy sannsynlighet dreide seg om kidnapping og de ventet egentlig på en telefon om løsepenger eller noe. Men ingenting skjedde og de måtte etter en tid innse at han ikke kom tilbake.

- Jeg hadde kommet meg hjem, satt meg i kontorstolen hans, for å forsøke å sette meg inn i det han hadde holdt på med. En veldig rar følelse, forklarer Tor Kjetilson.

Først i mai, åtte måneder senere, kom et gjennombrudd. Tor Kjetilsons søster og onkel dro ned for å forsøke å få noen svar på det som hadde skjedd. En person var arrestert, han hadde vært involvert i en kidnapping, men nektet skyld.

Brått voksen

Han fortalte at Kjetil hadde blitt tatt med til byen Pretoria og torturert for å gi dem penger. Han ville ikke gi dem noe og ble torturert til han døde. Grunnen til at det hadde gått nesten et år var at politiet i Johannesburg og Pretoria ikke kommuniserte og så derfor ikke sammenhengen. Han ble kremert der nede og de fikk med seg urna hjem slik at han fikk en verdig begravelse.

- Jeg ble brått voksen i 1999, kommenterer Tor Kjetilson.

Nær bunnen

Ny daglig leder ble ansatt januar 2000 og selv flyttet Tor tilbake til Oslo for å fullføre studiene. Sommeren 2001 begynte han som læregutt i salgsavdelingen på Gjerstad. I 2003 innså han at butikken dessverre hadde vært drevet dårlig siden faren gikk bort. Produksjonen var ikke bra nok og lønnsomheten var svært lav.

- Jeg overtok en skute som var veldig nær bunnen, forklarer han.

Ga gass

De hadde da to valg, legge ned hele bedriften eller satse hardt på produktutvikling og styrke merkenavnet for å komme seg opp igjen. De valgte det siste, å gi gass.

Produksjonen bedret seg og de store reklamasjonene forsvant. En superflink arbeidsstab får mye av æren for dette nå i ettertid. Det passet også bra at de var inne i et marked som pekte oppover.

Ny krise

Allerede før sommeren 08 måtte de permittere arbeidere, utover høsten hadde ikke markedet vist noe tegn til bedring. Til slutt ble 40 av de 80 ansatte permittert. På et lite sted som dette får det alltid store ringvirkninger da så mange mister levebrødet sitt. Tor Kjetilson tenker på familiene og alle rundt som ble berørt.

- Vi måtte kutte ned bedriften til beinet for å overleve, det handlet om å forsøke å ikke å tape mer penger, forklarer han.

Ny satsing

Den rolige tiden i gjennom 2009 og våren 2010 ble brukt til å tenke nytt. Det ble fokusert på nye produkter og forbedre de eksisterende. Ny hjemmeside og ny profil ble etablert, det gamle Gjerstad som stod for kvalitet og soliditet skulle gjenoppstå som enda bedre

Riktig beslutning

Det har fungert å gi gass, han synes de har klart å gjenskape identiteten som igjen står for kvalitet og soliditet, eller rock solid solutions som det heter på hjemmesiden deres.

- Vi ga jernet og nå er arven fra far vel beholdt og merket er tilbake like sterkt eller sterkere enn før, slår han fast.

Opp 40

Det siste året har vært veldig bra med en oppgang i gravemaskinsalget på 24 prosent, Gjerstad selv har økt med 40 prosent.

- Vi greide å omstille oss, vi har kommet igjennom, vi visste at markedet ville komme tilbake, men ikke når, forklarer han.

1500 enheter

I dag oppsummeres bedriften til å være konkurransedyktig med enda større produksjonsspekter.

De er nå 45 ansatte totalt på begge selskapene, i tillegg blir det leid inn noe ekstra sveisekapasitet når det trengs.

Totalt sett i år er det blitt produsert 1500 enheter, mot 900 i fjor. Likevel presiserer han at det er snakk om størst økning på lettere skuffer kontra større og tyngre produkter. Dette gjør at omsetningen øker, men ikke så mye som den ville gjort med mer store og tunge produkter. Fra 70 millioner i fjor havner de på rundt 100 millioner i år når man ser på hele Gjerstad-gruppa.

For høyt

I forhold til norsk konkurransekraft er lønningsnivået alt for høyt mener han og det har utkonkurrert oss selv. Det kan ende med at vi sitter igjen med kunnskap og teknologi, men ingen produksjon. Det må i økende grad legges til rette for norsk industri om den skal overleve avslutter han med.

Gjerstad Mekaniske Industri er i dag delt inn i to hoveddeler, Gjerstad Intera AS og Gjerstad Production. Intera, som Tor Kjetilson Moe i dag leder, kjøper produkter fra Production-avdelingen og deres to produksjonsanlegg i Finland og Thailand. Production-delen står, som tittelen hinter om, for produksjonen i tillegg til ettermarkedet.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!