Å være anleggsgartner betyr stor pågang for Eivind Thorsby. Fra første mai til november kunne firmaet hans sysselsatt 30 personer om han hadde hatt mellomledere nok.

En av de nyinnkjøpte Hyundai-graverne fra Avitec. En Hyundai 35Z-9. Foto: Privat

Eivind Thorsby kan se tilbake på noen gode år selv om det siste har vært hardt med lang kald vinter og en veldig våt sommer. Å være daglig leder krever mye tid på kontoret.

De trofaste tyske brødrene Dennis og Dirk Zander. Her driver de med avretting til beleggningsstein. © Eivind Thorsby

Eivind Thorsby, daglig leder i Anleggsgartner Thorsby, møter meg ved huset hans utenfor Krokstadelva, vi går inn på kontoret. Det vil si ned i kjelleren til garasjen.

Han hadde kontor i huset tidligere, men med barn kan det være vanskelig å arbeide uforstyrret. Det er nå syv år siden han startet opp for seg selv etter å ha jobbet i Eiker Grøntmiljø i seks år.

- Jeg trivdes så godt med det at jeg bestemte meg for å starte opp selv, med tomme hender, legger han til.

For god idé

Egentlig var ideen at han bare skulle rusle rundt med en hjelpemann og holde på med steinsetting, plener og murer for noen private kunder. Ideen fungerte tydeligvis alt for bra og snart kom større forespørsler fra entreprenører. Som bakgrunn hadde han allmennfaglig, men han lærte faget kjapt og tok snart mesterbrev. I dag har han fire mann på fast basis og syv på sommerhalvåret.

Alt fra små og halvstore jobber til oppdrag på tre millioner kroner er vanlig.

- Det er en bransje med mer etterspørsel enn det er tilbud for tiden, så jeg har råd til å være litt selektiv, innrømmer han.

Kunne doblet

Det er mange privatkunder som gir tilbakemelding om at 100.000 kroner er alt for mye penger. Ofte står det ironisk nok en luksusbil foran huset som synker med det samme beløpet bare på et år. I lys av det blir investeringer som dette mye lettere å forsvare. Etterspørselen er uansett så stor at bedriften kunne mangedoblet seg.

- Fra første mai til november kunne jeg sysselsatt 30 personer med dagens etterspørsel, forklarer han.

Problemet hadde da vært å ledet denne flokken, for å finne gode mellomledere er nesten umulig mener han. Med en slik etterspørsel merket de ikke noe til finanskrisa, en av fordelene ved å være et lite firma med stor etterspørsel.

Oppdragene for Kongsberg Entreprenør er en av pilarene i firmaet. De to selskapene startet opp samme år, men Kongsberg-selskapet har vokst seg stort de siste årene.

- Kongsberg Entreprenør er vår hovedsamarbeidspartner og har vært viktig hele veien, forklarer han.

Leier inn transport

I dag består maskinparken av syv mann (fire faste), fire gravere, tre hjullastere, en 12-tonns krokbil og tre kassebiler. Det meste av transportbehov blir leid inn, på den måten kan de konsentrere seg om det de er gode på.

Utstyrsintensivt

Eivind beskriver denne bransjen som å være veldig utstyrskrevende, for eksempel er vakumløftere relativt dyre verktøy. Dyrt, men nødvendig når man skal legge på plass større og større betongheller.

- En av de største utfordringene med denne jobben er nok utstyrskostnadene, en jobb kan kreve en vakumløfter, den neste kun spade og jordbor, forklarer han.

Planlegginga

Likevel mener han at planleggingen er den aller største utfordringen. I en uforutsigbar bransje er det for mange kunder vanskelig å godta at Eivind sier han kan komme i slutten av august neste år. Kundene består 30 prosent av private og 70 prosent av entreprenører og framdriftsplaner blir stadig vekk forandra. Thorsby-firmaet forsøker å gjøre alt i sin makt for å gjøre ferdig jobbene før de drar videre.

Vinterdriften

Han må også legge opp vinterdriften. Firmaet sysselsettes ved å leie seg ut som grunnarbeidere til entreprenører, snørydding og riggarbeider med hjullaster. Denne vinteren har han to gravere gående på faste oppdrag for større entreprenører, i tillegg brukes hjullasterne til snørydding. Noen vintere byr også på oppdrag med murer og flislegging. Likevel er det nødvendig med permitteringer slik at bedriften teller kun fire mann gjennom kulda. Med minigravere og maskiner opp til 6,5-tonn, har han ikke noe som egner seg til arbeid med tele heller.

- Året har vært ekstra vanskelig for oss anleggsgartnere, med en superkald og lang vinter fulgte en veldig våt sommer, forklarer han.

Tyskerne

Det ble nevnt at flinke folk er både viktige, men vanskelige å få tak i. For noen år tilbake kom han over to tyskere som var registret som arbeidsledige på NAVs internasjonale sider. I dag utgjør de en del av ryggraden i firmaet. De har lagt inn 11 årsverk og har på dette til sammen 16 timers fravær.

- Det er jo nesten utrolig, og så stabil arbeidskraft klarer jeg ikke å belønne nok, slår han fast.

Avitec

Fire nye maskiner har blitt kjøpt inn i løpet av året, en 6-tonns JCB-hjullaster, og tre Hyundai-gravere fra 3,3 til 6,5 tonn. Maskinparken består for det meste av Hyundai, det er Avitec som er grunnen til det får vi vite. Thorsby er fornøyd med de koreanske graverne og synes det har blitt veldig bra produkter. Dessuten har Avitec slått seg ned rett utenfor Mjøndalen, som er 5 minutter unna.

- Både tilgjengeligheten, servicen og kjennskapen til folka der, er gode grunner til å handle der, avslutter han med.

Anleggsgartnerbransjen er utstyrskrevende, selv om det ikke er de største maskinene, så er det mye ekstra løfteutstyr og tilbehør. Eivind har nettopp kjøpt seg en lagerhall på 200m2 for å oppbevare mye av det.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!