HB215LC-1 veier ca. 22 tonn og er bygd på samme lest som bestselgeren PC210LC-8. Forskjellen er under motordekselet.

Komatsu HB215LC-1 veier ca. 22 tonn og utstyres med en 1150 liters graveskuffe. Maskinen er bygd på samme lest som bestselgeren PC210LC-8 og har de fleste komponentene til felles med denne. Skuffe, bom og stikke, over- og undervogn og hytte er de samme, men under motordekselet skiller hybriden seg vesentlig ut.

God PR

Prinsippet i hybridsystemet er at den elektriske svingmotoren fungerer som en generator og fanger opp bevegelsesenergien som oppstår når overvognas svingbevegelse bremses. Den elektriske energien lagres i en kondensator. Fra kondensatoren kan energien igjen benyttes til å drive svingmotoren. Energien kan også raskt sendes videre for å "hjelpe" dieselmotoren til drift av hydraulikksystemet når maskinen er i graving og arbeider tungt.

Hybriden er utstyrt med en 4-sylindret dieselmotor som yter 110 kW. Maskinen er konstruert slik at dieselmotoren går på lavere turtall enn standard gravemaskiner. Dieselbesparelsen ligger altså både i at svingen kjøres elektrisk og ved at elektrisk energi benyttes til å drive pumpene.

I følge Komatsu kan de vise til referanser der kunder har redusert opptil 40 % av dieselforbruket i forhold til en standard PC210LC-8. Gjennomsnittet ligger visstnok mellom 25 og 30 %. Samtidig som dieselforbruket går vesentlig ned, reduseres også utslippet av NOx og CO2 betydelig.

Etter at hybridgraveren ankom Norge, har flere utvalgte Hesselberg-kunder prøvekjørt maskinen. Erfaringene fra andre land er at entreprenører får god PR for å velge den mest miljøvennlige teknologien på markedet. Så spørs det om det samme vil gjelde for Norge.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!