Det var i 2010 at Optitrack-systemet ble introdusert på Premium Lander 4x2 trekkvogn. Systemet gjør det mulig å koble forhjulstrekk til og fra takket være to hydrauliske motorer integrert i forakselen. Skiftet skjer ved et trykk på en knapp på instrumentbordet.

Optitrack drives via et hydraulisk kraftuttak direkte fra motoren. Det gir bilen ekstra mobilitet, noe som gjør det mulig å takle utfordrende terreng, samtidig med at rammehøyde, komfort og drivstofforbruk ifølge Renault er på nivå med et kjøretøy som er optimalisert for veitransport.

Systemet er så å si identisk med MANs Hydrodrive, og komponentene kommer fra samme leverandør, men Renault har valgt å montere kjølesystemet på utsiden av chassiset, noe de hevder gir bedre kjøleeffekt.

Les også: Med hydraulisk drift på forhjulene

I motsetning til det som er tilfellet med andre hydrauliske systemer, kan OptiTrack innkoples ved 0 km/t og det kan i tillegg kombineres med Optidriver-automatisk gearkasse.

Nå er systemet blitt tilgjengelig på 4 nye konfigurasjoner (i tillegg til den eksisterende 4x2 trekkvognen): 4x2, 6x2 og 6x4 samt 6x4 trekkvogn.

- Med OptiTrack kan man forbedre lastebilenes mobilitet, samtidig som man bevarer fordelene med et on-road kjøretøy, heter det i en pressemelding fra Renault. Systemet kan kobles til og fra i intervallet 0-15 km / t, og det kobler automatisk fra ved hastigheter over 40 km/ t.

Og når det ikke er behov for systemet, nyter man fordelen av en økt nyttelast på ca. 500 kg sammenlignet med et AWD-kjøretøy, bedre drivstofforbruk (opp til 10 % lavere enn samme kjøretøy med AWD, ifølge produsenten) og større komfort for sjåføren.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!