Enkelt å påvise om det er vann på tanken. Vannpastaen som her er påsmurt tommestokken, blir rosa når den kommer i kontakt med vann.

Blanding av vann og diesel har alltid vært et problem, men med dagens moderne dieselmotorer kan denne kombinasjonen også bli kostbar for maskineieren.

Kondens på tanken er et minst like hett tema i dag som tidligere. Mens det i "gamle" dager i verste fall førte til tett dieselfilter når kulda satte inn, kan det i dag føre til skader på moderne common rail-motorer.

- Nye motorer er mye mer følsomme enn de gamle dieselmotorene. Kommer det vann inn i drivstoffsystemet på moderne dieselmotorer kan det fort bli kostbart for maskineieren. I gamle dieseltanker, da gjerne i stål, er det ofte problemer med at det dannes store mengder kondens, som igjen ender opp som vann nederst i tanken, sier Peter Aanes hos Vera Tank AS.

Plasttanker

Selskapet har i flere år levert dieseltanker til blant annet landbruket og anleggsbransjen. I varesortimentet finnes transportable tanker fra 200 til 3000 liter og stasjonære tanker fra 440 til 5900 liter. Tankene produseres i både plast og stål, men de senere årene har andelen plasttanker blitt stadig større.

- Vi startet med plasttanker i 2003 og var de første i Norge med dette. Men nede på kontinentet og i England var plasttanker allerede da blitt brukt i 20 - 30 år, sier Aanes. Han forteller at fordelen med plasttanker blant annet er lavere vekt, og ikke minst at det dannes mindre kondens i en plasttank enn i forhold til i en ståltank.

For å minske faren for at vann blir med fra dieseltanken og over i enten traktoren eller anleggsmaskinen, kan alle tankene fra selskapet utstyres med et vannfilter. Dette er konstruert slik at det absorberer vannet, som måtte finnes i dieselen, under tanking.

- Vi har et produkt som enkelt kan fastslå om det er vann på tanken. Vannpasta smøres på en pinne av ett eller annet materiale, denne føres ned i bunnen av tanken. Er det vann på tanken, vil vannpastaen skifte farge til rosa. Til å fjerne eventuelt vann, kan en vannabsorbent legges i bunnen av tanken. Den suger opp vannet uten å trekke til seg diesel, sier Aanes. Og han viser oss en hvit "pølse" som inneholder et superabsorbent. Denne kan enkelt senkes ned i tanken gjennom påfyllingshullet og kan ta til seg en kvart liter vann før den er full.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!