Amarok har i løpet av svært kort tid blitt svært populær. Til neste år er det endelig klart for automatgir på modeller med dobbeltkabin og permanent 4Motion. Det dreier seg om en 8-trinns automat hvor de første girene er så lave at man ikke trenger en reduksjonsgirkasse. Samtidig blir det en effektoppgradering fra dagens 163 hk/400 Nm til 180 hk/420 Nm som også vil gjelde modeller med manuelt gir. Da økes også tillatt hengervekt fra 2.800 til 3.200 kilo.

To slike modeller var med på turen i Lofoten; en Caddy 102 BMT og en Transporter 115 BMT. Begge utstyrt med blant annet start/stopp-funksjon, dekk med lavere rullemotstand, cruise control og med en egen funksjon for regenerering av bremsekraft og energistyring.

I stedet for at bilen har en konstant ladespenning, økes denne under oppbremsing og reduseres under akselerasjon. På den måten blir det mindre belastning på motoren som resulterer i lavere forbruk. Og la det være sagt med en gang at miljøoptimaliseringen langt fra går på bekostning av kjøregleden.

For Transporters del er også 115 hesteren et godt alternativ som tetter effektgapet mellom de ordinære modellene på 102 og 140 hk.

Kommer snart

Snart lanseres det flere BMT-modeller av både Caddy, Transporter og Amarok med permanent 4Motion. I tillegg kommer en rendyrket BlueMotion-modell av Transporter med 115 hk, som utover BMT-utgaven også vil ha blant annet dekktrykkontroll og en noe modifisert girutveksling. Den vil få et CO2-utslipp på bare 166 gram hvilket vil bli klasseledende i sitt segment.

Også det øvrige modellutvalget utvides kontinuerlig.

I sommer ble en egen Exclusive-variant av Transporter lansert. En elegant modell utstyrt med Bi-Xenon og LED-kjørelys, radio/cd/MP3 med DAB, lakkerte speil og dørhåndtak, lakkert støtfanger, krom rundt tåkelys og i grill i tillegg til både krom og rustfrie detaljer i interiøret.

Snart lanseres også Transporter Rockton med offroadpakke fra den tyske produsenten Seikel som Volkswagen har et nært samarbeid med. Rockton vil tilbys som 140 hk 4Motion og 180 hk 4Motion og vil blant annet ha 30 mm høyere bakkeklaring, mekanisk differensialsperre, tilleggsbatteri, 16" stålfelger og allværsdekk. Redusert girutveksling har modellen imidlertid ikke.

Oppgradert Amarok

Til neste år er det endelig klart for automatgir på Amarok med dobbeltkabin og permanent 4Motion. Det dreier seg om en 8-trinns automat hvor de første girene er så lave at man ikke trenger en reduksjonsgirkasse. Samtidig blir det en effektoppgradering fra dagens 163 hk/400 Nm til 180 hk/420 Nm som også vil gjelde modeller med manuelt gir. Da økes også tillatt hengervekt fra 2.800 til 3.200 kilo.

Avslutningsvis nevner vi også jubileumsutgaven Caddy Edition 30 som vil bli lansert til neste år. Dagens Caddy 140 hk har for lengst fått en GTI-stempel, men denne vil bli grundig slått når motorprogrammet utvides til en 170 hester med 350 Nm som vil fremstå som den sterkeste og raskeste serieproduserte modellen i sitt segment.

Les også: Landets mest populære varebil

Uten dokumentasjon er man i praksis rettsløs dersom myndighetene mener at bilen har vært benyttet privat.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!