Til stede på lanseringsseremonien var Xiong Weiming, SIH General Manager di SIH, Xiao Guopu, Vice President i SAIC og Franco Ciranni, Senior Vice President for internasjonale operasjoner hos Iveco.

- SIH, Ivecos kinesiske joint venture og den nye Kingkan er resultatet av et solid partnerskap bygd opp av SAIC Motors og Iveco i løpet av de siste årene, sa Franco Ciranni.

- Kingkan er bygd for å konkurrere på hjemmemarkedet, hvor salgsvolumet er større enn 900.000 enheter pr. år. Lastebilen har mange kvaliteter og en holdbarhet som også kvalifiserer den til å operere i andre land over store deler av verden, fortsatte han.

- Iveco vil fortsette å investere i SIH med visshet om vekst i både volum og markedsandel og at det vil skje en utvikling som vil føre til lansering av nye produkter og teknologier, konkluderte Ciranni.

Kjøretøyets hovedtrekk blir ifølge Iveco gjenspeilet i navnet: "Kingkan" kan oversettes med "konge" i betydningen av leder. "Kan" er navnet på et meget sterkt dyr i en kinesisk legende. Det representerte stor kraft.

Stor kraft er vel også noe Iveco trenger om de skal skape en ny legende for selskapet.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!