Astra er kanskje ikke så kjent her hjemme, men dette er produsenten som lager det tøffeste utstyret for Iveco. Her en Astra HHD8 6x6 med 32 tonns nyttelast.

Astra HHD8 i fireakslet anleggsversjon.

Astra dumper for de tøffere oppgavene.

Astra rammestyrt dumper. Hovedlysene kommer fra Iveco lastebil.

Med drift på alle aksler blir innsteget en smule høyere enn vanlig, for å si det mildt.

Fra tid til annen er vi på besøk i Italia, et land preget av god mat og drikke, litt kaotiske trafikkforhold, og mange italienske biler. På lastebilsiden er det tydelig at italienere ofte velger italienske lastebiler av merket Iveco, men titter man innom et anleggsområde, en gruve eller et steinbrudd oppdager man fort en spesiell lastebil som bare heter Astra.

Og som om ikke det skulle være nok så finnes det både gruvedumpere og midtstyrte dumpere med det samme navnet. Hva er dette for en eksotisk fugl?

Sicilia

Astra (Anonima Sarda Trasporti) så dagens lys på Sicilia i 1948. Da startet nemlig Mario Bertuzzi bedriften som spesialiserte seg på ombygging av militære kjøretøy. Det er mulig at Sicilia ble i minste laget for herr Bertuzzi. I hvert fall flyttet han hele selskapet til mer sentrale strøk i 1951, da de slo seg til langs elven Po, sørøst for Milano. Fire år etter sto det første nyutviklede kjøretøyet på gårdsplassen, en spesiallastebil for tøffe oppgaver.

Modellen fikk umiddelbar suksess hos de store entreprenørene som jobbet med tuneller, dambygging og andre store prosjekter.

I løpet av 60-årene ble fabrikken utvidet en rekke ganger, og Astra lanserte stadig flere modeller, blant annet dumpere og betongblandere.

I 1986 overtar Iveco eierskapet i Astra, som fram til da har vært eid av familien Bertuzzi. Egentlig ikke så underlig med tanke på at Astra lenge har samarbeidet med Fiat Industriale (som eier Iveco).

Iveco, som jo er tuftet på flere sammenslåtte lastebilprodusenter, har så videreforedlet Astra. Fra 1990 bygges for eksempel Ivecos militærkjøretøy av Astra. I 1996 feirer Astra sitt 50-årsjubilum og 25.000 produserte enheter. I 2003 overtar Astra selskapet Sivi som er eksperter på å bygge lastebiler til spesialtransport, med totalvekter opp til 540 tonn!

I tillegg til anleggsbiler, spesialtransportbiler og militærbiler, bygger også Astra gruvedumpere og rammestyrte dumpere.

Tøffing

På et besøk i Torino nylig, fikk vi oppleve Fiat Industrial Village, et stort anlegg der Fiat-gruppen stolt viser fram hva de har for den profesjonelle brukere. Her sto nye Iveco Daily og Trakker, side om side med gravemaskiner og skurtreskere fra New Holland (også Fiat-eid), busser fra Irisbus og et grovt chassis fra Astra, for å nevne noe.

Det utstilte chassiset har betegnelsen Astra HHD8 6x6, og det er ingen tvil om at dette er beregnet for tøffere oppdrag enn å frakte et gruslass på landeveien.

Ingrediensene i den utstilte Astra HHD8 er som følger:

Motoriseringen består av en FPT Iveco Cursor 13-motor på 480 hk. Akselkonfigurasjonen er allhjulsdrift, mens fjæringen er parabelfjærer av grøvste type. Og det trengs når dette chassiset kan skilte med totalvekt på 50 tonn, og en nyttelast på 32 tonn.

Når tror kanskje mange at Astra er et merke som kun er tilstede på innenlandsmarkedet i Italia, men slik er det ikke. Astra eksporteres til flere markeder, og vi har sett bilene i land som blant annet Hellas og Libya.

Kanskje ikke de beste markedene å være på for tiden, men allikevel. Trenger man skikkelig tøft utstyr bør man titte nærmere på den italienske kjempen.

Fiat Industrial Village er et anlegg i Torino der Fiat-gruppen viser alt hva de har av profesjonelt utstyr.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!