Lastebiler med Hyundai-logo i grillen var å se over alt i Sør-Korea. Dumperbilene på bilde har modellbetegnelsen Trago Powertec og er utstyrt med motorer som yter 460 hk og tilfredsstiller utslippskravene i Euro4. Interiøret er etter europeisk standard å betegne som enkelt.

Grei måte å sjekke om beltene går som dem skal?

Etter smilet å bedømme trivdes Hans Børli godt i hytta på hjullasteren HL 760-9. Modellen veier ca. 18 tonn og motoren yter 218 hk. Toppfarten er oppgitt til 38 km/t.

Til fengende rytmer "danset" store og små maskiner under showet.

I mange år har Hyundai Heavy Industries arrangert VIP-tur for kunder og forhandlere fra hele verden. I år reiste en liten delegasjon med nordmenn til andre siden av jorden for å se på anleggsmaskiner.

Etter 24 timer på reise ankom en litt sliten gruppe nordmenn byen Busan, syd i Sør-Korea. Her var de kun noen få kilometer fra byen Ulsan - byen hvor Hyundai Heavy Industries er etablert med blant annet et av verdens største skipsverft.

Byen blir ofte omtalt som Hyundai-byen. Her bor mange av innbyggerne i leiligheter bygget av Hyundai, det samme gjelder skoler, hoteller, butikker etc.

Sammen med deltakere fra 12 andre nasjoner var den norske gruppen invitert til å delta på "2011 VIP Korea Tour European Customers & Dealers". Fra Norge deltok representanter fra de to Hyundai-importørene, Hymax AS og Avitec AS, og kunder av disse.

Etter en guidet tur på skipsverftet og en gjennomgang av en av produksjonslinjene for anleggsmaskiner, var det maskinshow ved Hyundais dele- og servicesenter i Eumseong. Her ble flesteparten av modellene vist frem, alt fra to-tonns beltegraverne og oppover, hjulgravere, hjullastere og det hele ble presentert til heftige rytmer og pyroeffekter.

I tillegg til de "gule" maskinene dukket det opp personbiler, varebiler og lastebiler - alle med Hyundai-logo i fronten. Her var det noe for enhver smak.

HL 780-9 er Hyundais største hjullaster. Den veier ca. 30 tonn og er utstyrt med en Cummins-motor som yter 353 hk.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!