Fra venstre Frank Robert Sunde i Kito Asfalt, Jon Ølstad i Volvo Maskin og maskinfører Rune Borgersen. Bildet ble tatt i fjor, like etter at bedriften investerte i en ny hjullaster som server asfaltverket til Eiker Asfaltproduksjon.

Bak spakene på ny Volvo L90F kan maskinfører Rune Borgersen konkludere med at alt er bedre.

En kjølig høstdag besøker vi Eiker Asfaltproduksjon på Ryghkollen ved Mjøndalen utenfor Drammen.

Asfaltproduksjonen er gått opp med 9 prosent, men kapasiteten er omtrent den samme, forklarer Frank Robert Sunde. Som daglig leder i Kito Asfalt, måtte han i sommer innse at asfaltverket ble kjørt så hardt at det fikk flere driftstopp.

Prisene vil øke

Han skryter av sine ansatte som har taklet det store presset utrolig bra. Han mener det er viktig med flinke folk som har evnen til å løse utfordringer, det være seg med legging, transport eller produksjon.

Likevel er han bekymret, bekymret for fremtiden og rekrutteringen. Han mener det må gjøres skippertak, ellers spår han økte priser.

Mindre og mindre folk i bransjen samtidig som volumet og etterspørselen øker, vil føre til redusert kapasitet og økte priser, frykter han.

Han mener bransjen bør gå sammen om å finne løsninger og at folk må skjønne hva dette dreier seg om. Utfordringen er jo stadig at dette ikke er helårsdrift, men tjener folk bra nok, så kommer de avslutter han med.

Oppgraderinger

Fem dager før vi besøkte anlegget kom en ny hjullaster på plass. Asfaltverket trengte å oppgradere fra den gamle maskinen, en L70 som blant annet hadde defekt airconditionanlegg, med følgende 60 grader i førerhytta. Maskinfører Rune Borgersen må le litt da han tenker tilbake på den utgåtte arbeidshesten.

- Vi kunne jo ikke kjøre med åpne vinduer for å lufte heller, på grunn av alt støvet. Det var som å jobbe i en badstue, ler han.

På spørsmål om hva som er annerledes på den nye maskinen, kommer svaret uten betenkningstid.

- Alt! Alt er forskjellig fra den gamle. Den er mye bedre å kjøre, har mye bedre komfort, mindre støy også er den jo en god del sterkere, forklarer Rune.

Rune har kjørt hjullaster i 2,5 år og må innrømme at arbeidsplassen nå har blitt et solid hakk bedre.

I forhold til den gamle mener de også at forbruket er blitt halvert. Den nye maskinen, en L90F er kjøpt av Kito Asfalt, som igjen leier den ut til Eiker Asfaltproduksjon.

Fra 90 til 270 tonn

Frank forteller om oppgraderinger og justeringer som har gjort at Lintec-anlegget nå fungerer uten problemer. Siloen er i tillegg utvidet fra 90 til 270 tonn. Kapasiteten er blitt god nok slik at det kan kjøres på 70 prosent, i stedet for å pine det.

En rekke asfaltverk ble kontrollert. Ifølge Klif var kontrollen nedslående. Arkivfoto.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!