Etter mange måneder med ekstra tettearbeid i forbindelse med tørrlegingen av krysseren "Murmansk" på Sørøya, er man fortsatt ikke i mål.

380 000 kubikkmeter vann skal ut av bassenget før krysseren kan klippes i stykker og fjernes.

AF Decom hadde håpet å få fjernet hele vraket i løpet av 2011. Den timeplanen ryker nok ettersom vannet ikke vil slutte å trenge inn i bassenget.

Det var julaften 1994 at "Murmansk" havnet i fjæresteinene utenfor Sørvær i Finnmark, da den var under slep mot opphugging i India.

Den ukrainske slepebåten som hadde fått oppdraget var trolig ikke bygget for en slik jobb og da uværet møtte dem på Lopphavet, slet krysseren seg og har siden ligget i fjæresteinene her.

Et bergingsfirma holdt den flytende i et døgn uten at regjeringen klarte å bestemme seg for hva man ville gjøre med vraket. Dermed ble den liggende i 17 år før man nå altså skal klippe den i biter og fjerne den.

Når AF Decom er ferdig med prosjektet vil det ikke være noe spor tilbake som vitner om det som har skjedd.

Status i dag er at AF Offshore & Sivil Construction nå har boret ned 2500 meter med stålrør og injisert rundt 600 tonn med sement, og det er fortsatt ikke tett.

- Det virker som om vannet graver seg nye kanaler når trykket blir stort og vi må derfor gå på med videre tetting. Men vi har funnet en tettemetode som nå fungerer og ser for oss neste prøvepumping i slutten av denne måneden, forteller prosjektdirektør Stig Lien.

Les også: Følg fjerningen av Murmansk

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!