Kjell-Arild Grønli hos MAN Last og Buss avdeling Sarpsborg er spent på anleggsbransjens mottagelse av deres HydroDrive med 540 hestekrefter.

MANs anleggshest TGS er nå på plass med hydrostatisk drift på forhjulene kombinert med 540 hestekrefter. Tidligere har denne utgaven vært tilgjengelig med maks 480 hestekrefter. Det hydrostatiske foakseldrevet kan til og frakobles for å få ekstra trekkraft på anleggsplassene.

TGS 26.540

Det var på MEFs anleggsmesse på Svingen utenfor Halden nylig at MAN hadde tatt med seg en lekker TGS i hvit metallic lakk med Sorling dumperkasse. Da undertegnede gikk bort for en nærmere titt, ble det nevnt at denne har hydrostatisk drift eller HydroDrive på framakselen. Ikke en nyhet i seg selv, men så la jeg merke til modellbetegnelsen på døra. TGS 26.540, altså en del mer hester enn det som har vært tilgjengelig tidligere på denne modellen.

Kjell-Arild Grønli hos MAN Sarpsborg synes det er en spennende nyhet til det norske markedet. Bilen har tidligere vært vist på IAA-messen i Frankfurt.

- Vi er spente på mottakelsen fra det norske anleggsmarkedet, på anleggsbiten er jo dette et godt verktøy, kommenterer Grønli.

Under 22 km/t

HydroDrive kobles inn via en dreieknapp og kan kobles inn under kjøring så lenge hastigheten er under 30 km/t. Det kobler ut automatisk når hastigheten overstiger dette. Og når hastigheten synker til under 22 km/t kobles det inn automatisk igjen.

MANs HydrDrive er ideelt å koble inn på byggeplasser, på glatt føre som is og snø og på kuperte strekninger. Foto: MAN Truck & Bus

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!