Rexton AWD har vært lokomotivet blant SsangYongs varebiler i Norge. Særlig populær er den blant de som trekker mye henger. Rexton har tillatt tilhengervekt på 3,2 tonn.

SsangYong Rexton III RX 270 XVT Topline

Motor: 2,7 liters 5-sylindret CRDi

Effekt: 186 hk

Dreiemoment: 402 Nm

Topphastighet: 181 km/t

Gearkasse: T-Tronic 5 trinns automat

Fremdrift: Konstant 4x4 (AWD) med 40/60 fordeling

Blandet forbruk: 0,92 l/m

Utslipp: 233 g/km

Lengde: 4720 mm

Bredde: 1870 mm

Høyde: 1830 mm

Volum varerom: 2,07 m3

Tillatt nyttelast: 625 kg

Egenvekt m fører: 2135 kg

Tillatt tilhengervekt: 3200 kg

Tillatt tilhengervekt u brems: 750 kg

Pris: 499.900 kr

Pris billigste: 399.900 kr

De første bilene med SsangYong-merket på panseret kom til Norge i forbindelse med OL på Lillehammer. Det har kommet mange modeller siden den gang, men et skikkelig hopp i salgstallene gjorde merket først da Rexton ble lansert i 2002.

Sterk koreaner

Rexton har siden introduksjonen vært bestselgeren av de koreanske varebilene. I forhold til 2010 vil SsangYong i år mer enn doble salget av Rexton i Norge.

I øverste klasse blant terrengbilene er det tøff konkurranse fra Toyota Land Cruiser, Nissan Patrol, Mitsubishi Pajero og Hyundai ix55. Men Rexton er fortsatt med og selv om dagens versjon kun har små endringer, kan den fortsatt skilte med en tilhengervekt på 3,2 tonn som er 700 kg mer enn ix55 og 200 kg mer enn Land Cruiser.

Den må imidlertid se seg slått av Land Cruiser V8 og Pajero med 300 kg.

Milsluker

Ingen overraskelse at man sitter høyt og godt her. Førersetet stilles inn elektrisk og rattet kan høydejusteres, men ikke lengdejusteres. Ut på veien får du det solide og robuste inntrykket som er vanlig i denne klassen. Vi merker oss at den er litt for lett på rattet under kjøring, dette krever litt tilvenning ute på landeveien.

Ujålete

Det er nok utenfor veien at Rexton treffer blink, den er en skikkelig robust arbeidshest med høy bakkeklaring og 4x4. Den overbeviser på ujevnt underlag og viser ingen tendenser på å ville kjøre seg fast. Med AWD har du kontinuerlig firehjulstrekk med 40/60-fordeling av momentet foran og bak. Det funker bra og sammen med ESP og antiveltefunksjon skal tryggheten være ivaretatt på norske vinterveier.

Dette er en ujålete men velutstyrt varebil for den kresne kan man nok si. Selv om den er enklere enn flere av sine konkurrenter har den en god standard utstyrsliste og bra komfortnivå. Utstrålingen må også sies å være stilfull, selv om dette er subjektivt. Vi merket at den også tiltrekker seg oppmerksomhet, særlig i kremhvit lakk som denne. Den passer bra på dårlig vei og litt i terrenget, og har et av markedets høyeste tillatte tilhengervekter.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!