Sven-Ole Nesset og sønnen Ole Gunnar jobber for NCC roads, men det er Karl Erik Willadsen i Statens Vegvesen som er oppdragsgiver. Han skal ha skryt for å få så mye rydding ut av budsjettet som mulig, poengterer Sven-Ole.

Maskinentreprenør Sven-Ole Nesset og sønnen Ole Gunnar rydder vegetasjon rundt veiene i Østfold. AnleggsMagasinet fikk møte dem i skogen utenfor Skiptvet.

Sven-Ole har drevet som skogsentreprenør i 28 år, men for åtte år skiftet han beite. Nå driver han Anonby Maskinentreprenør og sammen med sønnen er de for tiden opptatt med å rydde vegetasjon fra veiens frie rom. De ser at oppgaven ikke har blitt tatt alvorlig i årene som har gått, dette kombinert med en veldig fuktig og mild sommer har gitt vegetasjonen et klart forsprang.

I år ser de skudd i vegetasjonen på 1,20 meter, i fjor var de høyeste skuddene på 80 cm. Den våte og varme sommeren har gjort grøftene om til små jungler enkelte steder.

Utfordringer

Det kan se lett ut for noen, men her er det mange interesser innblandet. For grunneiere utgjør trærne en verdi og dette må tas hensyn til. Og selv om veieier egentlig skal eie rundt tre meter på hver siden av veibanen er det mange steder de ikke eier mer enn selve veibredden og knapt det.

Det at Sven-Ole har bakgrunn som gårdeier og er erfaren skogsbruker, hjelper i mange tilfeller.

Det er mye å tenke på, hvor de skal gjøre av avfallet, kabler som er grodd inn i vegetasjonen, rekordmye nedbør og frekke trafikanter er noen av dem.

210 kilos greinsag

Rundt påsketider i fjor tegnet de kontrakt med NCC Roads om rydding av 817 km vei i Østfold Nord. Det skal ryddes tre meter ut fra veikanten på begge sider, men også fem og en halv meter opp.

De er opptatt av resultatet og liker ikke steder hvor det ser ut som kvisten er sprengt. Dette er resultat av å bruke kantklippere får jeg vite, noe som ikke passer for dem.

Valget har derfor falt på en Elkær Greinsag fra Landbruksteknikk, kombinert med modifisert tiltrotator fra Engcon.

- Det var flere som tvilte på at vi kunne kombinere greinsag og tiltrotator, men ved god hjelp av Jostein Lier og Svein Andersen hos Engcons importør Uddeholm, fungerer nå utstyret veldig bra, forklarer Ole Gunnar.

Veiens frie rom

Å holde veiens frie rom fri for buskas er nødvendig av flere årsaker. Sikkerhetsmessig er det viktig for å sikre sikten for trafikanter, særlig i innerkurver. Det blir opgså lettere å oppdage vilt som nærmer seg veibanen. For tungtrafikken er det avgjørende for å kunne komme seg frem uten matrielle skader på dyre speilhus, varsellamper og selve bilen. Det er nok også derfor Sven-Ole og Ole Gunnar får tommelen opp fra yrkessjåførene rett som det er.

Veiens frie rom er definert som tre meter ut fra veibanen på begges sider. Men i tillegg går den fem og en halv meter opp.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!