I fjor ble utstillingsplassen på Dyrsku'n utvidet for å få plass til de 550 utstillerne. I år var arealet det samme, men antall utstillere var økt til rundt 650. Fjorårets tilbakemeldinger fra leverandører av anleggsmaskiner og utstyr var delte. Ikke alle var like fornøyd med plasseringen på det nye området.

I år var flere fra bransjen flyttet opp på dette området. Dette sammen med at de besøkende var kjent med området gjorde at det var mye mennesker å se blant maskin- og utstyrsleverandørene.

De mange tusen maskininteresserte som tok turen til Seljord fikk se utstyr som ikke har vært vist i Norge tidligere og det til tross for at det ikke var mange dagene siden forrige anleggsmesse ble arrangert (Svingen helgen før). Det bekrefter vel bare hvor viktig Dyrsku'n er blitt for anleggsfolket.

Tilbakemeldingene fra utstillerne var også mye mer positive i år og det var mange som meldte om salg allerede tidlig på første messedag.

Valginnspurt

Selv med rundt 100 nye utstillere ble det ingen publikumsrekord i år. Besøkstallene fra både fredag og lørdag var tett oppunder tidligere rekorder, men store nedbørsmengder natt til søndag gjorde nok sitt til at mange holdt seg hjemme.

Totalantallet for de tre messedagene ble allikevel respektable 61.881 besøkende. Det er praktisk talt samme antall som i fjor. Da var 61.836 besøkende innefor portene på Dyrskuplassen.

I år var det flere politikere som også så nytteverdien av å avlegge Dyrsku'n et besøk. Fredagens åpningstale var ved landbruks- og matminister Lars Peder Brekk (Sp), lørdag var Siv Jensen (Frp) en tur innom messeområdet og søndag var kommunalminister Liv Signe Navarsete (Sp) på Dyrsku'n.

Det var nok ikke interessen for dyr, mat, maskiner og utstyr som var årsaken til besøket, det var nok heller innspurten til kommune- og fylkestingsvalget som var den store drivkraften.

Tradisjon

Som nevnt hadde de fleste leverandørene til anleggsbransjen samlet seg på det 25 dekar store området som ble tatt i bruk i fjor. I år var også Pon Equipment tilbake på Dyrsku'n og sammen med Volvo Maskin fylte de godt opp på feltet. Tre-fire aktører hadde allikevel valgt å beholde plasseringen som de har hatt i mange år. Noe de så på som en fordel, da de mente at det gjør det enklere for kundene å finne dem og at det er blitt en tradisjon å være på samme sted år etter år. Det er jo også det Dyrsku'n er kjent for - tradisjon.

I år var det 146. gangen Dyrsku'n ble arrangert og det er 150 år siden den ble arrangert første gangen. Et utsagn vi hørte på vår vandring var: "Dyrsku'n har noe for alle, i alle aldre, men det finnes sikkert noen sære mennesker som ikke finner noe av interesse på Dyrsku'n, med det kan ikke være mange".

Det har nok vedkommende rett i. Det som startet som et fesjå for 150 år siden er i dag blitt en handelsmesse hvor man får kjøpt det meste. Dyrene spiller fortsatt en stor rolle på Dyrsku'n, men den har blitt så mye, mye mer. Vi gleder oss allerede til neste år.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!