I prosjektet inngår bygging av 850 meter tunnel gjennom Ballesvikskaret.

Arbeidene med tunnelen skal skje fra et område uten veiforbindelse, og all transport av mannskap og maskiner til tunnelarbeidet må skje over Gryllefjorden med båttransport.

- Dette er i hovedsak et tiltak for å bedre veisikkerheten i forhold til dagens rasutsatte veistrekninger på fylkesvei 86, som er veiforbindelsen til tettstedene Gryllefjord og Torsken på yttersida av Senja, sier distriktssjef Tor Nordstrøm.

Steinmassene fra tunnelen skal legges i sjøfyllinger på begges sider av Gryllefjorden som etablering av landfester for en bro. Denne broen kommer i en senere entreprise.

- Prosjektet passer fint inn i vår øvrige virksomhet, og vi går løs på oppgaven så snart som mulig da byggetiden er kort, sier Nordstrøm.

Prosjektet skal være ferdigstilt i midten av august 2012.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!