Gamle og nye kunder fra hele Europa ble flydd inn til Frankfurt for å ta del i lanseringen som fant sted i det som er Europas største Basalt-brudd. Nytt design og ny motorteknologi var de største nyhetene på Caterpillars nye hjullaster- og gravmaskinserie.

Ikke ratt

De nye modellene i K-serie hjullastere har betegnelsene 966K, 972K og 980K. De utvendige endringene er mest iøynefallende, men det er under motordekslet og i førerhytta de største endringene er gjort.

Alle tre modellene har nå kun spakstyring. Rattet er fjernet og erstattet av et elektro-hydraulisk styresystem som betjenes med to joy-sticks. Utsikten fra førerhytta skal være vesentlig forbedret og støynivået er redusert. Det er gjort endringer på gearsystemet for å gi mykere gearskift og raskere akslerasjon. Under det forhøyede motordekslet er det gjort plass til partikkelfilter og RGS (Regeneration System).

Brennes rent

Partikkelfilter og RGS har også fått plass under det nye motordekslet på E-serie beltegravere. Partikkelfilteret må til for at maskinene skal klare utslippskravet i StegIIIB.

Utfordringen er at filteret tettes av sotpartikler, som gjør at det gradvis tettes. Caterpillar har, som en annen stor maskinprodusent, løst dette ved at filteret brennes rent. Prosessen utføres automatisk og påvirker ikke maskinens kapasitet.

Maskinføreren kan overstyre brenneprosessen ved behov. Under prosessen stiger eksostemperaturen til rundt 500 grader. Brukes maskinene for eksempel innendørs, kan det være uhensiktsmessig at brenneprosessen utføres. Da kan prosessen utsettes til maskinen igjen er i områder hvor den høye eksostemperaturen ikke påvirker omgivelsene.

Beltegraverne i den nye E-serien har fått ny hekk. Denne er vesentlig høyere enn på de tidligere modellene. Designendringen er gjort for å få plass til de nye komponentene og løsningen ble valgt fordi Cat ikke ønsket å ha flere nivåer eller "bokser" på hekken.

Den høye hekken har gitt plass til større luker og bedre tilgang til motorrommet.

Motorene i E-serien er også utstyrt med en ny common rail-rigg. Dette er også en del av modifiseringene som er gjort for å klare utslippskravene.

Hydraulikken er forbedret blant annet ved at det er brukt kortere slanger og rettere strekk. Noe som gir mindre motstand og bedre flyt i hydraulikkoljen.

Under lanseringen i Tyskland ble modellen 336E trukket frem som "arbeidshesten" på anleggsplassen og Cat har store forventninger til denne og de andre nye modellene.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!