Slik Terex Demag-kranen er rigget til jobben på Fornebu er den "kun" 140 meter høy. Med lenger bom og jigg kan den rigges til 216 meter.

Terex Demag CC6800

Kranen veier 476 tonn, med ekstra motvekter totalt 1256 tonn. Den kan ha 450 tonn i hengende motvekter, 250 tonn bak på selve kranen og 80 tonn ved beltene.

Kranen kan rigges til å bli 216 meter høy. På Fornebu er den bare 140 meter høy.

Ett belte veier 69 tonn. Kan løfte 1250 tonn. Kranen står på 3000 kubikkmeter med komprimert spesialsteinmasse.

Platået den står på er dimensjonert for å tåle 80 tonn pr. kvadratmeter.

Havator Group

Havator Group tilbyr tjenester innen løft, spesialtransport, installering av monteringsferdige elementer og havnekrantjenester.

Havator Cranes utfører krantjenester, Polar Lift har spesialisert seg på havnekrantjenester, Havator Montage har konsentrert seg om elementmontasje og Havator Transport har kompetanse på spesielt tyngre transport.

I tillegg utgjør adgangsplattformer en vesentlig del av tjenestene som Havator Group tilbyr.

Havator Group spesialiserer seg i styring av store prosjekter i samarbeid med høykvalitetspartnere.

Havator Group har virksomhet i Finland, Sverige, Norge, Russland og i de baltiske land. Konsernets omsetning er over 80 millioner euro og det har rundt 450 medarbeidere.

Skanska

Skanska er et av verdens ledende entreprenørkonsern med ekspertise innen bygg og anlegg, utvikling av kommersielle lokaler, boliger og prosjekter i offentlig-privat samarbeid.

Norge er et av ni hjemmemarkeder der Skanska har virksomhet. Basert på selskapets globale miljøkompetanse sikter Skanska mot å bli førstevalget når det gjelder grønne prosjekter.

Konsernet har i dag 52.000 ansatte i utvalgte hjemmemarkeder i Europa, USA og Latin-Amerika. Omsetningen i 2010 var på 121,7 milliarder svenske kroner. Omsetningen i Norge var på 10,4 milliarder norske kroner.

Mobilkranen ble fraktet til Norge fra en jobb i Finland tidligere i år. 46 semitrailere måtte til for å få den store kolossen på plass på Fornebu. Her brukes den til å løfte på plass stålkonstruksjoner til det som skal bli kontorlokaler for IT Fornebu og Statoil.

Dimensjonene er enorme, blant annet måtte hvert av beltene, som veier 69 tonn, fraktes på egne spesialtransporter.

Det tok rundt en uke å montere krana da den ankom Fornebu og om ikke så mange ukene skal den demonteres.

Da er løfteoppdragene på det spesielle kontorbygget på Fornebu ferdig. At kranen snart er ferdig med løfteoppdragene er nok entreprenøren også fornøyd med.

Leieprisen pr. time er nemlig 12.000 kroner, men det inkluderer kranmannskap og en mindre mobilkran på 200 tonn, som blant annet brukes til opp- og nedrigging av Terex Demag-kranen.

66.000 m2

Det nye bygget reises ved siden av det gamle terminalbygget på det som i sin tid var Norges hovedflyplass. Hovedentreprenør er Skanska og entreprisen er på totalt ca. 1,1 milliarder kroner. Det 66.000 kvadratmeter store bygget er det største Skanska-prosjektet siden utbyggingen av Aker Brygge. Offisiell oppstart var 10. januar i år og bygget skal stå ferdig 1. september 2012.

- Det er et spennende prosjekt, med daglige utfordringer og spesielle maskiner, sier Hans Jørgen Sunnanå, driftsleder rigg og logistikk hos Skanska. Han forteller at de måtte etablere en fylling som kranen belter seg frem og tilbake på. Den består av lagvis komprimerte steinmasser, bygget opp av ca. 3000 m3 spesialstein. Massene er dimensjonert for å kunne tåle 80 tonn pr. kvadratmeter.

Terex Demag-kranen er modellen CC6800. Slik den er rigget på Fornebu har den betegnelsen "SWSL". Det vil si at hovedbommen er på 60 meter og jibben er på 84 meter.

På det meste har kranen 450 tonn i hengende motvekter, 250 tonn motvekter bak på selve kranen og 80 tonn motvekter ved beltene. Egenvekten på kranen, uten motvekter, er 476 tonn. Til jobben på Fornebu er den rigget til "k un" 140 meter, men selv om det er 76 meter lavere enn maks høyde, er den allikevel 23 meter høyre enn Oslo Plaza.

1250 tonn

På Fornebu løfter den stålkonstruksjoner som er fra 10 til 40 meter lange og som veier opp til 130 tonn. Dette er enkle løft for kranen som er konstruert for å kunne løfte inntil 1250 tonn.

Stålkonstruksjonene er prefabrikkerte på området og løftet seksjonsvis på bygget, med en radius på opp til 100 meter. Stål og stålarbeider er levert og utført av Rukki.

Sunnanå forteller at de har benyttet og benytter mange andre kraner på prosjektet, blant annet to tårnkraner og forskjellige mobilkraner med løftekapasiteter fra 100 til 200 tonn. Men alle disse blir små i forhold til Terex Demag-kranen.

Når kranen utfører løfteoppdrag er det alltid tre mann fra Havator med, kranføreren og to som dirigerer. All kommunikasjon foregår via radio, her benyttes ingen elektroniske hjelpemidler for å få stålelementene på plass.

- Under hvert løft tømmes bygningen for personell og operatørene av tårnkranen får beskjed om å holde kranene i ro, sier Hans Jørgen Sunnanå. Når de siste elementene er på plass i løpet av september, demonteres kranen og fraktes videre til neste oppdrag. Kanskje venter en ny fotballstadion eller en vindmøllepark på den svenske giganten. Det er nemlig i forbindelse med slike prosjekter Terex Demag-kranen oftest benyttes.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!