Med introduksjonen av PW98MR-8 er Komatsu den første i markedet som kan tilby et komplett utvalg av mellomstore hjulgravere. I følge Komatsu er den også den eneste korthekka maskinen i sin klasse. Den skal tilby økt produktivitet, sikkerhet og operatørkomfort, i følge en pressemelding.

Moderne motor

Maskinen blir produsert på Komatsus fabrikk i Este i Italia hvor alle deres maskiner under 12 tonn blir til. Den har en elektronisk kontrollert common rail dieselmotor på 50.7 Kilowatt eller 69 hestekrefter, som er godkjent for EUs Stage IIIA krav. Med dette kommer auto-tomgang, ECO-kalibrering og fem forskjellige arbeidsinnstillinger. CLSS-systemet ( closed centre load sensing system) skal sørge for nok krefter, fart og kontroll til alle kombinerte bevegelser.

Urban graver

PW98MR-8 kan tilpasses to forskjellige armlengder, skjær og støtteføtter. Den har en operativ vekt på 9,8 tonn og en maks gravedybde på 4,3 meter. Bredden på 2,35 meter og den korte hekken gjør den kompakt og fleksibel i urbane arbeidsoppgaver. Det er også dette den har blitt utviklet for, graving i bymiljøer og veivedlikehold.

Loddet har blitt formet slik at det er helt integrert bak på maskinen. I tillegg til å gi motvekt, beskytter det mot sammenstøt og skader bakfra.

Den har også en redusert snu-radius, i tillegg har den Komatsus velkjente skyvedører som gir lettere tilgang for føreren i trange arbeidsforhold.

Automatisert

Med automatisk air-condition holder kabinen konstant temperatur og Komatsu garanterer at det kan fungere som en "defrost" funksjon under vintersessongen.

Operatøren styrer funksjoner og innstillinger fra en 7-tommers skjerm, blant annet velger han mellom ferdigsatte hydraulikkinnstillinger for forskjellige redskaper her.

Tre standard styre-innstillinger er tilgjengelige for kjøring mellom jobbene. Tohjulstyring for kjøring på vei, firehjulstyring for å redusere snuradius og øke mobilitet under trange forhold. Den har også krabbe-styring for finkjøring og klargjøringsjobber.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!