af decom murmansk heving

Grunnen til forsinkelsene er ifølge prosjektleder Stig Lien at det fortsatt er noen partier i spuntveggene der vannet strømmer inn i større mengder enn det som er forsvarlig. Selv med økt pumpekapasitet klarer man ikke å holde unna.

- Vi planlegger nå en annen type tetteløsning i disse områdene, forteller Lien.

Du kan følge den spektakulære vrakfjerningen på nett her.

Metoden går ut på å bore ned rør med c/c 1m for sementinjisering i ulike nivåer gjennom disse. Man går altså mer systematisk til verks enn tidligere og AF Decom har tro på at den nye metoden vil fungere.

Dette arbeidet vil ta litt tid og trolig får vi ikke se krysseren på tørr grunn i bassenget før i starten på september.

Som en midlertidig løsning har AF Decom bygget vei langs vraket for å komme til overbygget som stikker over vannflaten.

Brenning av det tykke stålet i overbygget er unnagjort og maskinene har startet nedklippingen for å vinne tilbake litt av den tapte tiden.

Fortsatt håper man at vraket skal være fjernet i løpet av 2011, men det begynner å haste.

Vinterstormene ødela sist vinter deler av moloen på utsiden av bassenget og en reprise på det er ikke forenelig med arbeid på havbunnen innenfor.

Les også: Følg fjerningen av Murmansk

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!