Etter å ha vært godt innpakket i forskalingsmaterial gjennom hele byggeperioden, kunne Veidekke nylig fjerne de siste plankebitene rundt tårnhusene på Hardangerbrua, melder vegvesen.no.

Siden da har brutårnene stått rene og ranke i sin endelige bunad.

De over 200 meter høye byggekranene som har stått inntil tårnene under betongarbeidet er blitt gradvis demonterte og en mindre byggekran for stålentreprenøren er blitt bygd opp på de øverste tverrbjelkene på begge byggetårnene.

Spiss tårntopp

Dermed har observante trafikanter og bygdefolk i Indre Hardanger den siste tiden kunnet få med seg hvordan tårnene vil se ut når Hardangerbrua blir ferdig om drøye to år.

Tårnhusene er 15 meter høye og toppene ruver 202,5 meter over fjorden. De øverste 12,2 metrene av tårnhusene er formet som en gradvis skrånende spiss, slik arkitekten har tegnet dem. Dette er med på å gjøre Hardangerbrua til et enestående byggverk mellom hengebruene som er bygd så langt.

Nye plattformer i 2 år

Nye arbeidsplattformer rundt de øverste delene av brutårnene vil nå bli bygget. Dette er nødvendig for å utføre stålentreprisen på brua. Plattformene er på 4 høyder og vil vises godt i perioden frem mot bruåpningen i 2012.

Fra disse plattformene skal danske MT Højgaard bygge "catwalk" i sommer og i løpet av høsten få på plass kablene mellom Vallavik og Bu.

Neste år kommer hengestengene til å bli montert i hovedspennet over fjorden, og senere skal de 23 stålseksjonene til kjørebanene løftes på plass.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!