Etter å ha invitert oss til åpen dag ved Geiteryggen i Skien tok tungt.no seg en tur til Skyggestein sandtak ved HG Asfalt. Her traff vi på en glad og fornøyd gjeng fra Motorsalg. Utrolig nok hadde de klart å bestille varmt vær med en del sol, en dag hvor resten av Østlandet nærmest ble druknet i regn. Det var ikke mye folk innom på fredagen da redaksjonen stakk innom, det gav oss god til for å slå av en prat. Vi må satse for å få et fotfeste i denne regionen, forklarer Ingar Haugen. Som distriktssjef for Motorsalg vil han nå satse på Telemark, Vestfold og Buskerud. Det blir også satsing i Østfold, men alt er ikke klart enda der.

6 til 10 liter

Ingar Haugen tar meg med opp i en sandhaug og putter meg bak spakene på en ny Kato HD823. Maskinen starter opp med minimalt av lyd, graveaggregatet går jevnt, fint og rolig og ryggekameraet gir god oversikt rett bak maskinen.

- Denne maskinen er stadig vekk populær, den har fått annen type hydraulikk. I forhold til tilsvarende konkurrenter skal kunder ha rapportert om 6 til 10 liter mindre forbruk i timen, det er jo betydelig, kommenterer han.

23-tonneren har en firesylindret Mitsubishi-motor som yter 112,5 kiloWatt eller 153 hestekrefter ved 2000 omdreininger. Svingradiusen er på 4 meter og alle som får kjøre den skryter av hydraulikken og at maskinen er stødig og fin.

Swingotilt

Vi går bort til Øivind Fridheim som står ved Atlas 140W hjulgraver. Han står og lener seg til rotortilten, en SMP Swingotilt av typen ST28. SMP-rotortilter er bare et av produktene Motorsalg står for, men Øivind er spesielt fornøyd med konstruksjonen som har helstøpt hus og at svingmotoren er montert på venstre side. Det siste gjør at føreren har bedre oversikt over tilten, forklarer han. Martinsen og Duvholt som nå er eid av Skanska, har 14 slike i bruk på maskiner fra 22 til 30 tonn. Selv om navnet (ST28) også indikerer maks tonn, brukes de også på noe større maskiner.

. Jeg er vel den som leverte den første tilten i Norge fra SMP, forklarer han.

Atlas-mannen

For Øivind er nok en av de med lengst erfaring i bransjen. Atlas-gravere har han stor erfaring med og har solgt disse i 25 år allerede, men for Motorsalg tok fikk de Atlas-agenturet etter nyåret og leverte den første maskinen i februar.

- Vi har jo akkurat kommet i gang med disse maskinene i Norge, men med egenskaper som stabilitet, oversikt og komfort, vil det nok være interessante maskiner for mange, mener Atlas-mannen.

Maskinene har en del utstyr standard som ryggekamera, sentralsmøring og Eberspaecher motor- og kabin-varmer. Øivind husker de gamle hjulgraver-gutta og hva de brukte å si om de Atlas-maskinene.

- Du kan kjøre alt mulig om du bare skal være på vei, om du skal i terrenget er det bare Atlas som gjelder, mente de, forklarer han.

Det stemmer også det, den har en stor pendel-aksel og er ekstra fin å kjøre. Dette har tyskerne holdt på siden han begynte med Atlas i 1971. Men produktet gjorde et kvalitetshopp etter 1983, da ble de merkbart bedre, forklarer han.

Generelt sett har han gjennom mange år sett at det lønner seg å bruke sentralsmøring, særlig for maskiner som blir brukt av flere. Han ser en helt annen slitasje på bolter og ledd på maskiner som ikke har dette.

Etter sommeren roer Øivind ned og gir fra seg stafettpinnen til Bjørn Erik Sørensen som da tar over salgsansvaret i Buskerud, Vestfold og Telemark.

Perfekt

Terex TC16 ble også vist frem som representant for minigraverne. 1,6-tonneren har endedemping på alle sylindrene og gelenklager. Terexen er nok litt dyrere enn enkelt konkurrenter, men det blir forsvart med sparte kostnader i slitasje og ødelagte løftesylindere. Bomsylinderen er nemlig festet på oversiden av bommen, så brukeren klarer ikke å skade den, noe som er et vanlig problem for utleiemaskiner. Med ekstra stor hytte, 2 dører, løftebøyle på tak, gummibelter, lys på hytte og bom, hydraulisk utskyvbart understell og norsk graveskuffe utgjør den et sterkt kort for flere enn utleiefirmaer tror Øivind. Hele miniserien til Terex har disse finessene, bortsett fra løftebøylen på taket da.

Den tresylindrede Mitsubishi-motoren er servicevennlig, dessuten får den skryt av lakkkvaliteten som er nærmere bilfinish får jeg vite.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!