Entreprenør risikerte bøter på 20.000 kroner for hvert kvarter arbeidet ble forsinket, skriver Gubrandsdølen Dagningen.

De tre største maskinfirmaene i Dovre vant kampen mot klokka da en ny jernbaneundergang på Aura på Lesja kom på plass søndag ettermiddag. Da hadde Raumabanen vært stengt i 32 timer.

Entreprenøren AF Nor Anlegg på Dombås risikerte 20.000 kroner i bøter for hvert kvarter arbeidet med jernbaneundergangen ble forsinket.

- Det gikk fint. Vi var i mål mer enn to timer før skjema, sier en nattvåken Rune Haugen, Dombås.

Sammen med 15 medarbeidere jobbet han på spreng i nesten to døgn. Fem gravemaskiner, to dumpere, to hjullastere og lastebiler gikk i ett kjør fra skinnegangen på Aura ble kappet lørdag morgen. Første tog passerte anleggsområdet klokken 17.40 søndag som planlagt.

Det er Lesja kommune som koster ny jernbaneundergang til åtte millioner kroner. Den gamle undergangen ble for liten for store turistbusser og lastebiler. Nå åpner den store millioninvesteringen for ny vekst og utbygging i Auraområdet.

Selv om jernbaneundergangen ble ferdig tidsnok søndag ettermiddag, vil det ennå gå en stund før den blir tatt i bruk. Arbeidsfellesskapet AF Nor Anlegg har frist på seg til 1. november med å bli ferdig med de nye vegene i tilknytning til Auraundergangen.

Bak AF Nor Anlegg på Dombås står Jan Haugen as, Dombås Maskinstasjon og Korsvoll Maskin på Dovre. Maskinentreprenørene har i lang tid gjort gode forberedelser til den hektiske innspurten i helgen. Torsdag kom de første lastebilene til Lesja med elementer til jernbaneundergangen. Fra det øyeblikket alle togene på Raumabanen ble stoppet, fjernet gravemaskinførerne 2.000 kubikkmeter masse under sporet. Noe fjell måtte sprenges. Den nye jernbaneundergangen ble plassert sju meter under skinnegangen.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!