Av tilbudet nevnes sport/fritid, mat, elektronikk, møbel/interiør, motor (bil/service), byggvarer, leker og zoo. Utbyggerne forventer å ta store deler av grensehandelen.

Når den nye E 18 står ferdig kommer man til handelsparken på rundt en time fra Oslo. I dag (torsdag) åpnes strekningen mellom Hån og Töcksfors av den svenske infrastrukturministeren, Åsa Torstensson.

Første byggetrinn, av i alt fire, er kostnadsberegnet til 270 millioner kroner, og man håper å sette spaden i jorden allerede i første kvartal 2009.

- Vi ser allerede at handelen øker i takt med utbyggingen av E 18. Med direkte avkjøring inn i handelsparken og gode parkeringsmuligheter vil Töcksfors bli det naturlige valget for nordmenn for svenskehandel, sier Bernt Einersen i Conceptor Eiendomsutvikling AS.

- Navnet blir Förste Stopp handelsby eftersom det blir det första stora handelsområdet på svensk sida gränsen, forteller projektledaren Daniel Persson.

Stopp i den svenske prisvekten, renteøkning i norsk favør gjør at svenske kjøpmenn gleder seg til tiden som kommer.

- Etter en periode med en svak stagnasjon, vil vi igjen vise til markante prisforskjeller, sier Bertil Turesson, leder for kjøpsmannsforeningen på Svinesund, til NRK Østfold.

Higer etter oljepenger

Svenske og internasjonale merkevareprodusenter begynner å få øynene opp for norsk kjøpekraft. Nordmenn har en kjøpekraft som ligger 45 prosent over svenskenes. Nordmenns svenskehandel beløp seg til over 18 milliarder kroner i 2006 og vil fortsette å vokse.

- Vi har allerede firmaer som går inn med store midler for å sikre seg plass i den nye handelsparken i Töcksfors. Eurocash er en av dem, mer vil jeg ikke røpe, sier Einersen.

Flere planer

Töcksfors Handelspark blir utviklet av Skandinaviske Handelsparker AS som er etablert av DnB NOR Eindomsfond 1 AS og Conceptor Eiendomsutvikling AS. Selskapet Skandinaviske Handelsparker AS utvikler parallelt med Töcksfors en handelspark i Charlottenberg på 20.000 kvadratmeter.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!