Den svenske møbelgiganten er innstilt på å bla opp flere titalls millioner for å få på plass nytt kryss på Nyborg.

Prislappen for byggingen av det nye, planløse krysset på Nyborg, er nå kommet opp i 147 millioner kroner. Blir det sprekk, tar Ikea regningen, skriver ba.no.

Bakgrunnen er at reguleringsplanen stadfester at krysset skal være bygget før det nye varehuset kan tas i bruk.

Den fremforhandlede avtalen mellom Ikea og Statens vegvesen er nå klar. Det som gjenstår er at Samferdselsdepartementet godkjenner avtalen.

Utbyggingen er delt opp i to entrepriser. Den første, som Ikea alene står økonomisk ansvarlig for, vil koste 23 millioner kroner, ifølge kostnadsoverslaget.

Den andre og dyreste entreprisen vil koste hele 124 millioner kroner. Det er byggingen av selve krysset. Bare de to entreprisene vil altså koste 147 millioner kroner.

Ifølge avtaleforslaget skal den svenske varehusgiganten også dekke merverdiavgift og grunnerverv. Til sammen er det beregnet til å koste rundt 15,5 millioner kroner.

I avtalen som nå er til vurdering i departementet kommer det også frem at Ikea skal dekke en eventuell kostnadssprekk på opptil ti prosent for hovedentreprisen. De 30 millionene som skal være statens andel av prosjektet blir også forskuttert av Ikea.

- Betyr dette at statens andel uansett ikke kan bli mer enn 30 millioner kroner?

- Det vil i så fall kun skje dersom en får en kostnadsøkning på enterprise 2 som er større enn ti prosent, sier sjefingeniør i Statens vegvesen, Bernt Iversen til BA.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!