Arbeidet starter i den nordre delen allerede denne måneden, med start på bru over Drevja og bru over jernbanen.

I tillegg til veg har kontrakten fire bruer og to tunneler.

Bergsnevtunnelen blir 730 meter og får nødtelefoner, brannslukkere, havarinisjer og døgnkontinuerlig overvåking, slik som i Toventunnelen.

Åsentunnelen blir 210 meter. Den får lys, men er ikke så lang at den får samme utstyr som de to andre.

Vegen blir totalt 7,5 meter bred. Fartsgrensen blir 80 km/t.

I rute med Toventunnelen

I mars, ett år etter første tunnelsalve, var vi halvveis igjennom det som skal bli Nord-Norges lengste vegtunnel på 10 660 meter. Etter gjennomslaget blir det arbeid med vann- og frostsikring, brannsikring, elektro, dekkelegging, sikkerhetsutstyr m.m.

Det skal også bli nær 1 km veg på østsiden og drøye 2 km på vestsiden av tunnelen.

Totalkostnaden for hele fv. 78-prosjektet er ca. 1,5 milliarder. Det finansieres i hovedsak gjennom fylkeskommunale midler og bompenger. Ny veg med tunneler skal åpnes for trafikk sent i 2014.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!