CX- C modellene har opptil 10 % besparelse i drivstoff sammenlignet med B-serie, som i følge produsenten allerede er en av de mest drivstoffeffektive gravemaskinene på markedet.

Ved bruk av "Case Intelligent Hydraulikk System" gir CX- C maskinene en bedre graveytelse samtidig som utslippene blir lavere, og i tillegg redusert forbruk.

"Case Intelligent Hydraulikk System"

Dette omfatter fem nye energibesparende systemer. "Boom Energy Save" senker turtall ved senking av bom, og ved sving, mens "Auto Energy Save" senker motorens turtall når hydraulikken er i nøytral.

"Swing relief control" kontrollerer fordelingen av hydrauliske kraft i starten av en svingoperasjon for å gi best mulig effekt. "Spool Stroke Control" justerer automatisk det hydrauliske trykket under graveoperasjoner. Og til sist "Idle Shutdown" som stopper motoren etter at en forhåndsinnstilt tid er gått, og maskinen ikke har vært i bruk.

Effektiv motorteknologi

Isuzu Tier 4 motorene i de fire CX- C maskinene bruker avkjølt resirkulering av eksosen (CEGR) for renere utslipp. Motoreffekten til CX250C er 177hk (132kW), og på CX300C er effekten 207hk (154kW). Og både CX350C og CX370C har motoreffekt på 266hk (198kW).

Den nye C-serien har opptil 5 % raskere syklustider enn B-serien, men med jevnere og enklere kontroller. Løftekapasiteten er økt med rundt 6 %, avhengig av modell, og hver maskin har fått en litt høyere driftsvekt, for å takle økt grave- og løftekapasitet. CX250C er på 24 800 kg, CX300C på 29 500 kg og de to største maskinene, CX350C på 34 700 kg og CX370C på 36 800 kg.

Førermiljø

Hytta på C-serie er 5 % større enn hos B-serien. En smalere topp bjelke, smalere overlapping i frontvinduene bidrar også til bedre sikt i alle retninger. Fire speil gir god utsikt til begge sider av maskinen. Ryggekamera er nå standard, og sidekamera er tilgjengelig som ekstrautstyr. Kamerabildet vises på en ny 7" LED-skjerm inne i hytta, som enkelt bytter mellom sikt fra bak og fra siden.

Støynivået i hytta er redusert til bilnivå, på nesten 69.9dB (A), noe som gjør opplevelse i førerhuset rolig og avslappende. Effekten av air condition er økt med 8 %. Sete med luftfjæring er standard, og sammen med styrespaker med fire justerbare posisjoner og beltepedaler som krever 30 % mindre kraft i bruk, er med på å bedre førermiljøet.

I løpet av de neste to årene skal Case fornye opptil 90 % av det totale modellprogrammet.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!