På to driftsår har "milslukeren" ZW 250 passert 11.500 timer og utrolige 62.000 kilometer - med kun én driftsstans.

Hos Södra Cell Folla kjører hjullasteren døgnkontinuerlig industriflis fra flislager til produksjon. Flisskuffen er 15 m3 og hver runde på 600-700 meter. Hitachi'en bedriften har nå ble levert i januar 2009.

Økonomiprogram

Tore Andreas Norum er imponert over at det bare har vært én driftsstans på maskinen så langt, noe som skyldtes en ødelagt føler i trykket i dieselsystemet.

Litt tull har det også vært med hurtigkoblingen til redskapsfestet, men dette er ettermontert ekstrautstyr. Ved å bruke det økonomiske kjøreprogrammet på maskinen er dieselforbruket også blitt kraftig redusert.

- Jeg kjører bevisst på det billigste programmet og opplever at jeg kjører like langt på det som på hardere gir. På denne måten sparer vi maskin og drivstoff (23 prosent reduksjon red. anm.), sier Tore Andreas Norum, som er en av åtte maskinførere som deler på jobben med å kjøre "milsluker'n".

- Dette er ikke "min" maskin, men "vår" maskin og det virker som om alle er like positive til hjullasteren, sier Norum.

På to år og tre måneder har hjullasteren snart slitt ut det tredje dekksettet. Om vinteren kjøres det med piggdekk og maskinførerne er svært god fornøyd med fremkommeligheten. At den har slurehindrende differensialer, såkalt "limited slip" oppleves som svært positivt fra sjåførenes side.

- Vi får også svært god service fra NASTA i Stjørdal. Med så intens drift er det vi som må fortelle når vi ønsker service og da kommer de som avtalt. De er flinke til å innrette seg, sier hovedverneombudet.

Les mer om "milslukeren" og Södra Cell Folla i neste nummer av AnleggsMagasinet (4-2011).

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!