Engebretsen har jobbet så lenge i bransjen at han husker da nivellering var manuelt og ultralyd en sensasjon. - Det første demosettet vi fikk måtte vi hente inn igjen fra kunden, de ville nødig gi det fra seg igjen, forteller Eddie Engebretsen.

Han mener det skjer en revolusjon innen maskinstyring for tiden, men at norske asfaltentreprenører har vært alt for trege på avtrekkeren. - Vögele har 50 3D/GPS-systemer i drift på utleggere rundt om i verden, i Norge har vi bare to. Årsaken er etter min mening at asfaltbransjen er veldig konvensjonell. "Sånn er det", er refrenget. Det er ikke noen vilje til å prøve noe nytt

Tromsø

Han håper det skal endre seg, ikke minst på bakgrunn av erfaringene som er gjort i forbindelse med asfaltarbeidene som Lemminkäinen har utført på Langnes flyplass i Tromsø. - I utlandet har det vært innsparinger ved bruk av 3D/GPS på opp til 70 prosent

Vögele har kommet med Navitronic, en forberedelse for 3D, med én mast, to breddesensorer, utvendige betjeningspaneler og ny software. - Det som er mest genialt er at de kjører med åpen protokoll. Leverandørene står fritt til å velge system. Mange har allerede prisme/mottak i sitt system, så hvorfor ikke utnytte det?

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!