- MICHELIN XDR-dekket har vært referansedekket på tipp-trucker for bruk i steinbrudd og gruver. Med oppfølgeren XDR2 heves ytelsen, noe som øker produktiviteten og senker de dekkrelaterte kostnadene for operatøren, sier Arne Sköldén, markedssjef for industridekk i Michelin Nordic.

XDR2 har et 10 prosent tykkere lag undergummi mellom mønsterbunnen og stållaget i dekket, noe som gjør dekket mer motstandsdyktig mot skjæreskader og ytre påvirkning.

Takket være et selvrensende og retningsuavhengig dekkmønster samt en større midtribbe blir dekket mindre følsomt for strekking og skjæreskader. Slitebanens oppbygning gjør at kontaktflaten øker etter hvert som dekket slites samtidig som spesielle kjøleventiler i mønsteret holder arbeidstemperaturen i dekket nede.

MICHELIN XDR2 er bygget med Michelins C2-teknikk, som gir lavere varmeansamling i dekket. Det bidrar til forbedret levetid for dekket uten å gå på akkord med hastighets- eller lastekapasitet. Det beskyttende stållaget er 60 prosent sterkere enn i den tidligere generasjonens XDR-dekk og dekksidene er dobbelt så tykke for å kunne tåle påkjenninger enda bedre.

- MICHELIN XDR2 er testet i over to millioner timer ved Michelins testsenter for anleggsmaskiner i Spania, forteller Arne Sköldén.

Takket være avansert teknikk har det vært mulig å redusere råvareforbruket med 10 prosent sammenlignet med de ledende konkurrentenes OTR-dekk på 49 tommer. Det innebærer lavere ressursforbruk fra naturen i produksjonen, lavere belastning på gjenvinningssystemet og redusert drivstofforbruk som følge av lavere vekt. MICHELIN XDR2 produseres i ISO 14001-sertifiserte fabrikker.

MICHELIN XDR2 finnes i dimensjonen 27.00 R 49. Flere dimensjoner vil bli lansert i løpet av året.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!