Barna og de ansatte har arbeidet i lang tid med Kvivstunnelen som prosjekt. Barnehagen ligger nært anlegget og har både sett og ikke minst hørt på arbeidet.

Prosjektleder Oddbjørn Pladsen ble derfor invitert til gjennomslagsmarkering på barnehagen og til å inspisere den flotte modellen av Kvivstunnelen som de hadde laget.

Og den var bare i "pittelitt" mindre skala enn orginalen, men svært så vellaget. Prosjektleder Oddbjørn nikket annerkjennende til kvaliteten på arbeidet.

I løpet av morgenen ble det både fyring av gjennomslagssalve i form av en stor smellbongbong og snorklipping for anleggsmodellen. Barna var svært engasjert og hadde både søkt om byggeløyve og ferdigattest til ordfører Edvin Haugen i Hornindal kommune, og de kunne stolt vise fram godkjenningspapirene til prosjektleder Oddbjørn.

På veggene hang store plansjer med tegninger og informasjon om Kvivstunnelen. Sjokoladekake stod på menyen og den var selvsagt utformet som en kopi av forskjæringen på Grodås-siden.

Som seg hør og bør på en generalprøve var det flust av pressefolk som dekket begivenheten og en stolt pedagogisk leder Britt Lødemel Tomasgård var svært så fornøyd med dagen.

- Vi er veldig spente på å se barna som bor på andre siden av tunnelen, var en av meldingene som kom fra de ivrige barna.

Prosjektleder Oddbjørn rakk å gi barna et lynkurs i vegbygging og tunneldriving og alle var enige om at de skulle jobbe i vegvesenet når de ble store. Han avsluttet med et lite trafikksikkerhetskurs.

- Nå må dere være flinke å bruke den fine undergangen som kommer og ikke jukse ved å gå over veien, var siste beskjed til barna fra prosjektleder Oddbjørn, før han måtte haste videre.

Prosjektorganisasjonen til Oddbjørn Pladsen rakk etterpå å avvikle både ordinært prosjektmøte og utvidet prosjektmøte på Raftevold Hotel på Grodås før selve gjennomslagsmarkeringen.

På det utvidede prosjektmøte var det deltagelse fra regionledelsen i Region midt, representant fra Region vest, ordførere og rådmenn fra Volda og Hornindal kommune og andre sentrale personer som er involvert i prosjektet.

Mange av disse benyttet anledningen til å takke Statens vegvesen for innsatsen så langt. I møtet gikk Pladsen gjennom status for arbeidet med de ulike kontraktene for ny E39 Kvivsvegen. Han signaliserte at det ligger an til åpning av ny E39 Kvivsvegen høsten 2012.

- Status april 2011 er at ca. 130 personer er i arbeid over store deler av prosjektet. Alle 4 tunnelene er ferdigsprengt. Det er så langt brukt 550 mill. kr, kunne Pladsen fortelle, som understreket at de var i rute i forhold til både tids- og kostnadsrammene for prosjektet.

Han tok også for seg arbeidet med framtidig E39 Løvikneset-Årset (Hjartåberget) som hadde byggestart i desember i fjor. Til slutt tok han en gjennomgang av Fv. 60 Rassikring Røyr-Hellesylt, hvor det ligger an til offisiell åpning av første byggetrinn 17. juni i år.

Andre byggetrinn hadde byggestart 18. mars etter at fylkeskommunen gikk inn og forskotterte nødvendige midler. Finansiering av byggetrinn tre er ennå ikke på plass.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!