I Norge, så vel som i et økende antall andre land, er det ikke lenger mulig å få en standard lastebilkran godkjent for personløft. For den type bruk må kranen tilfredsstille kravene i EN 280, på samme måte som kravene i lastebil. Kran-standarden EN 12999 oppfyltes i 2002. Før dette, dvs. i forbindelse med lanseringen av Hiab`s XS konsept i 2000, ble den innovative ADC funksjonen til Hiab lansert, som i praksis gir to kraner i en. Et automatisk skille mellom bruksområdene gjør at du får 10-30 prosent ekstra løftekapasitet med ADC.

Full kontroll av hastighet uten reduksjon av kapasitet

Med en nøkkelbryter i manøversystemet, som settes i stilling MEWP, konverteres din lastebilkran til en personlift, og gir deg altså en tredje kran i samme konstruksjon. I motsetning til tidligere regelverk er det ikke nødvendig å redusere kranens kapasitet. En annen viktig forskjell er at MEWP funksjonen gir optimal hastighet for personløft.

Andre krav i standarden er:

- automatisk nivellering av personkurven i horisontalstilling

- et signal, som bekrefter at støttebena er korrekt utkjørt og låst i arbeidsposisjon

- et manuelt nødsenkesystem i tilfelle feil oppstår i systemet

- spesielle kuplinger på alle trykkrør for lastbærende hydraulikksylindre

MEWP godkjenningen omfatter all installasjon på lastebilen. Det Norske Veritas har gitt instrukser for monteringen. De første modellene som er tilgjengelig, er Hiab XS 122, 144 og 166 HiPro/MEWP som er klare for levering. Det betyr at kranene er godkjente og klare til bruk så snart de er montert på lastebil. Flere kranmodeller som skal godkjennes etter EN 280 standarden kommer fortløpende.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!