23948sdkhjf

�?Det gjelder å overbevise skeptikerne�?

Cecilie Bærheim (36) er trolig landets eneste kvinnelige maskinselger. Nå har hun solgt sin første Doosan.

Da New-Holland-importøren Rishaug Anleggsmaskiner fikk problemer og til slutt ble avviklet i fjor, raknet også et stort landsdekkende salgs- og serviceapparat. I Rogaland jobbet Ålgård-jenta Cecilie Bærheim midt i "New Holland"- land som ansvarlig på ettermarked.

Heldigvis løste det seg for Cecilie. Hun fikk ny jobb, som selger av Doosan, Doosan Moxy og Bobcat i Rogaland hos Rosendal Maskin. Etter to og en halv måned landet hun i begynnelsen av mars sin første salgskontrakt på en Doosan-graver. Vi tok turen til Jæren da 16-tonneren DX 140 LCR ble overlevert Hans Petter Særheim (40) i Rogaland Naturstein. Overleveringen kan du lese mer om i neste nummer av AnleggsMagasinet (3-2011).

Mekaniker

Cecilie er trolig eneste jente blant landets anleggsmaskinselgere. I tillegg har hun teknisk bakgrunn, har fått maskiner og motorer inn med morsmelken og har jobbet som mekaniker. Det får hun igjen for i møtet med bransjen. Men det å skulle gå over fra et maskinmerke med en relativt stor kundemasse til et merke som er mer ukjent for mange, er en stor overgang.

Forsiktige

Cecilie gleder seg over sitt første Doosan-salg og ser på det som et viktig steg videre, selv om hun innrømmer at det kan bli tøft å etablere seg som selger av et "nytt" merke i et område der de store merkene heter Volvo, Caterpillar og New Holland. - Dette er gammelt New Holland-land og jeg merker at mange er forsiktige og tilbakeholdne med å prøve noe nytt. Frem til nå har jeg likevel bare fått positive tilbakemeldinger, konstaterer Cecilie. - Jeg synes det er bra med en maskin på to måneder med et ukjent merke i et litt "dødt" marked, sier Cecilie Bærheim.

Må overbevise

Hun har vært gjennom en vinter med lite aktivitet i bransjen og har fått merke at det krever en innsats å få folk til å velge noe nytt. - For meg gjelder det å overbevise skeptikerne. Oddsene mine er små, men bakgrunnen min som mekaniker hjelper meg. Gutta forstår at jeg er en som har litt peiling på tekniske ting og da er det ikke så lett å avfeie meg, sier Cecilie Bærheim.

Noen ni til fire-jobb er det å drive med salg av anleggsmaskiner på ingen måte. Cecilies ingeniørmann er imidlertid ganske så medgjørlig og det er også ungene, ei jente på 11 og en gutt på seks. - Vi ble enige om at det var min tur til å prøve meg nå. Han har vært mye ute og reist tidligere. Nå er det hans tur til å stille opp hjemme, sier Cecilie Bærheim.

Hjemme er Ålgård ikke langt fra Kongeparken. Over til kontoret på Nærbø er det en overkommelig tur, men på kontoret prøver hun å være så sjelden som mulig.

- Jeg er nesten aldri på kontoret, men det blir mange lange dager ute hos kundene. Hjemme er jeg ofte "online" for å få gjort unna arbeidet. Men jeg treffer mange hyggelige folk og får brukt min sosiale side mye. Så er det ekstra godt å komme hjem og kunne trekke meg litt tilbake i fred. Innimellom trengs det også, sier Cecilie Bærheim.

Guttejente

Cecilie karakteriserer seg som en guttejente, men dyrker også sine feminine sider. Blant annet har hun vært fotomodell ved siden av sin tidligere jobb som ansvarlig for ettermarked hos Rishaug Anleggsmaskiner AS. - Det har sine fordeler å være jente i denne bransjen. Jeg blir tatt veldig positivt i mot. Det er bra ikke å være for prippen, du må tåle en del, men stort sett er det kjekt å være jente i et mannsdominert miljø. Og så blir det ikke bare maskinprat, sier Cecilie Bærheim. - Salg er i det hele tatt mye basert på relasjoner. Jeg prøver å være så ærlig som mulig, si sannheten. Det håper jeg at jeg kan fortsette med også i fremtiden, avslutter Cecilie Bærheim.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.094