Under VM på ski hadde arrangørene i alt 20 snøscootere og 21 ATV'er i bruk mer eller mindre kontinuerlig. I tillegg kom NRKs maskiner. Alle gikk på bensin.

Årets ski-VM var miljøsertifisert. Utfordringen med å forsyne alle terrenggående kjøretøy med bensin på en effektiv og fleksibel måte uten søl eller utslipp lå i å forkaste alle løsninger med bensinkanner. Løsningen måtte bli å fylle med pumpe og pistol, men hvordan?

Det er svært strenge krav til lagring, transport og bruk av mobile bensintanker. Det er begrensninger i hvor mye som kan lagres uten godkjennelse og hvor mye som kan transporteres uten kompetansebevis.

Ski-VM anskaffet 2 stk 300L ADR Bensintank fra Vera Tank med 12v pumpe, fylleslange, automatpistol, jordings- og lufteanordning. Tankene ble montert inne i en lukket og låsbar kapellhenger. Trukket av ATV'er ble bensintankene kjørt ut på faste steder i løypenettet hvor ATVene og snøscooterne fikk fylt tanken lettvint og uten søl. På denne måten kunne scooterne og ATV'ene holde seg ute i produktivt arbeid.

Svein Ole Ørnes var kjøretøyansvarlig under Ski-VM. Ørnes oppsummerer erfaringene fra bruk av Vera Tanks ADR Bensintanker under Ski-VM på følgende måte: - Under prøve-VM i 2010 brukte vi bare jerrykanner. Hver maskin har bensintank som tar 1-2 jerrykanner.

Det er umulig å se når tanken er full så det ble mye søl i forbindelse med fylling på maskinene. I tillegg er det tungt og det tar hardt på ryggen å håndtere jerrykanner, forteller Ørnes og fortsetter; - Vi har brukt Veras ADR Bensintanker intensivt i mer enn 7 uker. Alt er blitt mye enklere. Fyllingen blir gjort på 2 minutter uten noen form for søl. Maskinførerne betjente tankene selv etter behov.

Fylling av ADR-tankene ble gjort raskt og enkelt på lokal bensinstasjon.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!