Med utgangspunkt i en brosjyre fra franske Poclain, startet Nor Slep AS planene om å bygge en henger med hydraulisk drift på én aksel.

- Vi tenkte først på å bygge en vanlig landeveishenger, men endret fort planene til å gjelde en dumpersemi. Etter møter med den norske Poclain-representanten ble det fart i planene, sier Per Åge Spartveit hos Nor Slep AS.

Spartveit og de andre hos Nor Slep som var med på utviklingen, forsto at de måtte knytte til seg en lastebilprodusent for å kunne lage et så komplett kjøretøy som mulig. Etter å ha forhørt seg blant forskjellige lastebileiere falt valget på Mercedes-Benz.

- Bertel O. Steen AS sa ja med en gang da vi presenterte planene for dem, sier Spartveit.

20 km/t

Kort fortalt fungerer systemet slik at når ett eller flere av hjulene på trekkvogna begynner å spinne, kobles driften på hengerakslingen inn. Systemet består av åtte hydraulikksylindre som er montert i en stjerneform rundt hvert hjulnav og som med roterende ruller virker direkte på en kamring rundt navet.

Systemet kjenner vi igjen fra MAN og Renault, som begge benytter systemet fra Poclain på forakselen på enkelte modeller. Oljen som skal til for å drive systemet kommer fra en 200 liter stor tank. For øvrig samme tank som leverer oljen til tippsylinderen.

Sjåføren aktiviserer systemet med en bryter på dashbordet og det fungerer i hastigheter opp til 20 km/t. Mellom 20 og 50 km/t ligger systemet i hvilemodus, for automatisk å bli koblet inn igjen når hastigheten kommer under 20 km/t. Over 50 km/t kobles systemet ut.

Megadrive

Høsten 2009 startet planene for bygging av en dumpersemi. Det ble bestemt at det skulle brukes aksler fra Gigant, og det ble opprettet kontakt mellom Poclain og Gigant. Samtidig ble det inngått en avtale med Hæhre AS om at de skulle testkjøre utstyret på forskjellige anleggsplasser. Alle avtaler mellom akselprodusent, lastebilprodusent, Poclain, Nor Slep og Hæhre ble hemmeligstemplet.

Juni i fjor var Megadrive klar for prøvekjøring og testing.

- Det var noe skepsis til å begynne med, men etter kun kort tid var det bare positive tilbakemeldinger å få fra sjåførene, sier Spartveit.

Hengerchassis og dumperkassa er produsert i Polen. Dumperkassa rommer 28 m3 og har doble underliggende tippsylindere. De doble tippsylinderne gjør at det tar kun 19 sekunder å tippe lasten og 13 sekunder å senke dumperkassa. I tillegg bidrar de til økt stabilitet.

Konseptet Megadrive er tenkt som en utfordrer til rammestyrte dumpere. Med en bredde på 2,55 meter kan semikombinasjonen kjøres på vanlig vei og på anleggsområder kan den lastes til 71 tonn totalvekt.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!