- Vi har brukt 19 uker på å bygge opp bilen. Ni uker før chassiset ble levert og ti uker etter, sier Kai R. Stensrud, daglig leder hos Mec Tec AS. Svelvik-firmaet ble også denne gangen valgt som leverandør av påbygg.

Mesta Drift AS har fra før to tunnelvaskere med Mec Tec-påbygg. Disse ble levert i 2000 og er fortsatt i full drift. Det ble også denne gangen valgt chassis fra Mercedes-Benz. Den lave sitteposisjonen og enkel inn- og utstigning i Econic, har vist seg å være den ideelle lastebilmodellen, for Mestas del, å bruke til tunnelvasking.

Econic-modellen har betegnelsen 3233. Modellen har 32 tonn tillatt totalvekt, 7,2 liters 6-sylindret dieselmotor som yter 330 hk, 6-trinns Allison automatgearkasse, tandemdrift og styring på de to fremste akslene.

16 m3

Ved å bygge på et fireakslet chassis er kapasitetene for vann- og såpemengdene økt i forhold til de to tidligere tunnelvaskerne.

- Tankene rommer 15 m3 vann og 1 m3 såpe. Til å drive spyleaggregatet er det montert en 6-sylindret Perkins-motor bakerst på påbygget. Den yter 127 kW og er dimensjonert for at vi kan montere pumper med større kapasitet om det skulle bli behov for det, sier Thorleif Grefsrud hos Mesta Drift AS. Han er sjåfør på den nye tunnelvaskeren og har vært delaktig i oppbyggingen.

Grefsrud har kjørt én av de to andre tunnelvaskerne siden den var ny og har i løpet av disse årene erfart hva som fungerer og hva som ikke fungerer. Erfaringer som har kommet godt med i forbindelse med oppbyggingen av den nye.

Det er montert tre lavtrykkspumper og en høytrykkspumpe. De tre lavtrykkspumpene har kapasitet på 840 liter pr. minutt, mens høytrykkspumpen leverer 120 liter pr. minutt med et trykk på 120 bar. I tillegg er det en egen såpepumpe med kapasitet på opp til 66 liter pr. minutt.

- Vi har også fått montert en bunkringspumpe. Den gjør at vi kan hente vann fra for eksempel elver og tjern. Det har vi ikke på de to andre, sier Grefsrud. Av andre forbedringer er blant annet forsterket/forbedret vrihode på spylerarmen, nytt digitalt styringssystem for spyleaggregatet, nye dyser, ryggekamera, kamera på taket som gjør at sjåføren kan se om spyleutstyret ligger riktig og bedre ergonomi rundt førerplassen. Den nye tunnelvaskeren har også fått bakmontert spyleutstyr.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!