23948sdkhjf

Mer elektronikk og sterkere motor

Da dagens Navara ble lansert i 2006 var det flere som etterlyste ESP på grunn av den sterke motoren. Nå er elektronisk stabilitetsprogram og antispinn på plass, samtidig som effekt og moment er økt ytterligere.

Som kjent får de fleste bilmodeller en ansiktsløftning midtveis i livssyklusen. Det samme gjelder for Navara. Modellen gjennomgikk en vesentlig forandring fra 2005 til 2006, hvor det meste ble nytt både innvendig og utvendig. Motoren i 2005 modellen var på 133 hk, mens på den nye var ytelsen økt til 174 hk og 403 Nm. Nå har ingeniørene hos Nissan tatt ut ytterligere 16 hk (til 190 hk) og økt momentet med 47 Nm (til 450 Nm). I tillegg leveres Navara med en V6 dieselmotor som yter 230 hk og 550 Nm.

Det er ikke noe stor ansiktsløftningen modellen har gjennomgått. Utvendig har fronten blitt litt rundere, frontlyktene har fått nytt design og det er kommet til to nye lakkfarger. Innvendig er midtkonsollen forandret, med blant annet mindre innslag av jukse aluminium.

Vi har denne gangen prøvekjørt Navara-modellen King Cab med 190 hk.

Komfortabel

King Cab kjennetegnes ved halvlangt førerhus med smale sidedører bak som åpnes "feil" vei. Grunnen til at mange velger denne varianten og ikke Double Cab, er lengden på lasteplanet. King Cabs lasteplan er 186 cm, mot Double Cabs 151 cm. Selv om 35 cm ikke er mye, innvirker det mye på hva man kan laste på planet. I tillegg har modellen høyere tillatt nyttelast.

De fleste pickupene på markedet har stiv bakaksel og bladfjærer bak. Dette for at de skal tåle mange hundre kilo på planet både på og utenfor allfarvei.

Under prøvekjøringen kjørte vi pickupen uten last, noe som vanligvis påvirker komforten betydelig. Selv uten last var Navara overraskende komfortabel. Hjulopphenget både foran og bak svelget godt unna for ujevnheter, asfaltskjøter og issvuller. Kjørekomforten minner mer om den man opplever i en SUV, enn i en pickup. Nå har riktignok de fleste pickuper blitt bedre de senere årene, men det finnes fortsatt modeller på markedet som er langt stivere å kjøre enn Navara.

Litt hjulspinn

Ingeniørene hos Nissan har også klart å tilpasse ESP og antispinnsystemet på en bra måte. Til tross tomt lasteplan og snø og isføre under prøvekjøringsperioden, kjørte vi Navara med kun bakhjulsdrift mesteparten av tiden. De elektroniske hjelpemidlene tillater litt hjulspinn før de kobler inn, noe som vi setter pris på. Det er med på å gjøre kjøringen mer forutsigbar. På andre pickupmodeller har vi opplevd at antispinnsystemet kobles inn ved den minste antydning til hjulspinn, noe som i mange tilfeller er med på å hindre ønsket akslerasjon.

I de tilfellene vi ikke kom frem med kun bakhjulsdrift, var det bare å vri betjeningsbryteren for firehjulssystemet over i 4H. I følge instruksjonsboken kan dette gjøres i hastigheter opp til 80 km/t. Vris bryteren helt til høyre kobles lavserien inn og skulle det være behov for enda bedre fremkommelighet, kan differensialsperren på bakakslingen låses via en bryter som sitter plassert på venstre side av rattstammen.

Lyktespyling

Kupeen i Navara er blant de bredeste av "europeiske" pickuper (Navara produseres i Spania). Interiøret er i mørke farger og gir et eksklusivt inntrykk. Navara er godt skrudd sammen, pickupen er kompakt og støysvak.

Navara har fortsatt ikke fått lengdejustering av rattet, kun høydejustering, men etter litt justering av seteryggen finner selv lange personer en god kjørestilling.

Pickupen fra Nissan kommer som nevnt i to førerhusvarianter, King Cab og Double Cab. Begge to leveres i tre utstyrsvarianter, den enkleste XE, så SE og toppmodellen LE. Navara leveres også med femtrinns automatgearkasse, men kun i Double Cab-versjonen.

Det er ikke mye å utsette på Navara. Pickupen er med de små endringene som er gjort, blitt litt mer moderne og utseende vil nok holde seg i noen år til. Motoren er sterk nok i massevis og dieselforbruket er akseptabelt. Under prøvekjøringen var det mye småkjøring og vi havnet på et forbruk på 0,85 liter pr mil, som er det samme som fabrikken oppgir som forbruk på blandet kjøring.

Skal vi allikevel prøve å finne noe å sette fingeren på, så må det være at rattet ikke har lengdejustering og at lyktespylerene spyler to ganger pr gang man aktiverer vindusspylerne, selv i kjørelys-modus. Det er med på å øke forbruket av spylervæske betraktelig. Med andre ord, kun småting.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.078