I kjølvannet av asfaltskandalen som nå rulles opp i norske medier og som kan få store økonomiske konsekvenser for de største asfaltentreprenørene, kommer også politikerne på banen med forslag.

SVs Hallgeir Langeland er sterk tilhenger av statlig kontroll av veivedlikeholdet og likte dårlig nyheten om at statseide Mesta nå ønsker å selge Mesta Industri (tidligere Mesta Asfalt og Mesta Stein) til privateide Lemminkäinen.

Oppkjøpet ble kjent før jul, men er blitt møtt med sterk kritikk, både på grunn av lavt prisnivå og fordi kjøpet gjør at det blir færre aktører i bransjen. Kjøpskontrakten ble undertegnet før jul, men de ansatte i Mesta var i mot salget.

Til NRK sier Langeland at regjeringen bør vurdere å ta tilbake noe av asfalteringen og veivedlikeholdet til stat og kommune.

- Vi kan ikke ha det slik at private selskap samarbeider, driver med juks og tjener penger som ikke går til det skattebetalerne ønsker. Det er enklere å kontrrollere dette dersom selskapet er offentlig driftet, slik det var før, sier Langeland til NRK.

Like etter nyttår gikk en tidligere Mesta-ansatt ut på en anonym blogg og antydet at prisen var satt alt for lav og at det hadde foregått brudd på konkurranselovgivningen. Det er Konkurransetilsynet som nå skal avgjøre om det blir noe av oppkjøpet. Tilsynet har mottatt flere innsigelser til oppkjøpet fra aktører i markedet.

Konsernsjef i Mesta, Harald Rafdal, forsvarer imidlertid oppkjøpet i en pressemelding. - Det har vært krevende å oppnå lønnsomhet fordi asfaltbransjen lenge har vært preget av overkapasitet, tøff konkurranse og lave marginer. Det er derfor behov for konsolidering i bransjen. Lemminkäinens kjøp av Mesta Industri er et viktig element i denne prosessen, uttaler Rafdal.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!